B-vitaminer??

B

**BORTTAGEN**

Vilket märke tycker ni är bäst att ge mot ömma muskler och päls på häst?? Det finns ju en del att välja på... En del billiga en del dyra. Vad använder du??? :confused: :confused:

Jag använder ShyFeeder.
Jag använder nästan alltid det, har provat ett annat märke också, en brun dunk(tror jag det var, eller dne var mörk i alla fall...tror jag), kommer ej ihåg vad det hette men jag märkte ingen skillnad alls.
Jag tycker inte det skiljer så mycket i pris på b-vitaminer? Eller så har jag kanske inte kollat tillräckligt noga.

Använder Chevinal Plus året om och har gjort i 4 år nu och mitt fullblod är jättefin i pälsen alltid.(och det är inte för att han går med täcke alltid för det gör han inte ;))

Med Kraffts rena B-vitamin märke jag riktig skillnad efter att jag börjat ge. Betydligt fräschare dagarna efter lite tuffare träning (också massören märkte skillnad).

Är det vanlig paketjäst då eller pulverjäst?? Hur mycket ska man ge hästen av det då, och äter hästen verkligen jäst?? Det är ju inte vidare gott... :crazy: Och hur blir det med magen? :confused:

Vanlig paketjäst, som "smälter" till en gegga om du rör ut de med lite socker och se häller i lite havre eller vad du fodrar med såkornen blir kladdiga. Hästarna brukar gilla det! Jag har inte upplevt att någon av de hästarna i stallet som fått jäst har blivit dåliga i magen. Och några av dem får varje fällning.
Jag vet inte säkert hur exakt mycket för jag har aldrig behövt ge mina hästar men jag kan kolla upp om du vill, det rör sig om typ ett kvarts eller ett halvt paket om dagen till normalstort halvblod och i kanske ungefär en vecka.
MEN SOM JAG SA JAG ÄR INTE HELT SÄKER PÅ MÄNGD OCH HUR LÄNGE!!

Men oj! Kan du verkligen ge med socker utan att det blir fullkomligen livsfarligt?! Jäst jäser ju när det kommer i socker, det måste ju vara rena ryska rouletten med kolik och mag/tarmåkommor.

Dessutom visar ju undersökningar att B-vitamintillskottet ska i hästen omedelbart efter arbete (i samband med avskrittning ungefär), det måste vara tufft att få i hästen bakjäst eller liknande preparat ute på stallplanen... (flytadne B-vitamin kan man ju spruta direkt i munnen)

Jag har nu kollat och ett halvt till ett pkt jäst om dagen i ca en vecka till en normalstor halvblodshäst. Och angående jäsprocessen så blir denna mängd inte speciellt mycket i en stor hästkropp antar jag och det som händer är snarast att man får en väldig sprutt på magen istället!! Och möjligen en lite "pruttigare" häst. Jag har ALDRIG hört talas om kolik i samband med bakjäst och i vårt stall har det förekommit i väldigt många år. Men känner man sig osäker ska man ju inte prova. Angående utfodringstillfälle så är det som sagt en B-vitaminbomb så det finns nog tillräckligt kvar i kroppen även efterridturen!! =)

Någon som vet hur lång tid det tar innan man ser några effekter av B-vitaminet? På ett ungefär alltså... :confused:

Jag ger lite olika. Om det känns som om VERKLIGEN behöver Bvitaminerna så använder jag Beviplex ngn vecka. Just nu har hon fått B-vitaminer från Emin, har en ny dunk Shy Feeder på lager och nästa gång så blir det nog Krafft.

Hennes mineraler täcker egentligen "behovet" men hon har ibland problem med musklerna så hon får extra och så Tokosel en gång i veckan. Fodrar alltid relativt tätt inpå (efter) arbete. Har hon jobbat hårt så dubblar jag dosen.

Bra!
Jag gav tabletter till min efter tävling...folk tittade väldigt snett på en när pållen knaprade i sig dem... :D

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
754
Senast: Vinur
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 005
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar