Ankan

Trådstartare
Har köpt b-vitamin till mina hästar idag. På förpackningen står det att dom ska få 20ml/dag (oavsett storlek på hästen). Kan det verkligen stämma att alla hästar oavsett vikt ska ha lika mycket?

Sv: B-vitamin

har inte tänkt på det innan faktiskt,
men det är ju helt ofarligt då det är vattenlösligt och överflödet kissar hästarna ut.

Jo men det känns ju onädigt att ge alldeles för mycket som ändå bara kissas ut. Så billigt är det ju inte :)

Ja och kissar ut det de gör dom och lite till .Min gammle gubbe jag hade, tyckte veterinären att vi skulle chocka lite med b- vitamin.Så han fick väldigt mycke ett tag och gud så han kissade .3-4 gånger på varje ridtur och sen i hagen och överallt . Vet. sa att det var vätske drivande så vi höll inte på så länge .

ehhhhh? :crazy: :crazy: B-vitamin är inte vätskedrivande o jag har svårt att tänka mig att du gav litervis av det. En häst som får b-vit kissar inte mer men överskottet kommer ut när den kissar så att säga.

Jo jag vet att de kissar ut överskottet . Min häst fick dubbel dos morgon och kväll och sprutades dessutom intramuskulärt.Och av det började han kissa mycke och min veterinär sa att det berodde på b- vitaminen .Nu är ju det här ett extrem fall och alla är ju olika ,men det betyder ju också att alla kan reagera olika. Så var det iallafall med min häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama