• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Connemara_Lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 6 953
C

Connemara_Lover

Hur mycket behöver dem? I hur långa perioder brukar ni ge dem det, bara under pälsfällning och pälssättning? Jag har sett många som ger dem det året runt och när jag ger min pålle det blir han som en annan häst... Helt underbar :) Han tar verkligen åt sig det :D

Sv: B-vitamin

Jag ger ponnyerna shyfeeder året runt! Kan därför inte jämföra med att inte ge dem. Tycker de fäller eller sätter päls titt som tätt och så tränas de rätt mycket och så klipps de. Märker inte pälssättningen eller fällningen på dem i allafall.

B-vitaminer går att ge året runt och det gör inget om man överdoserar då det är vattenlösligt och hästarna kissar ut överskottet.

Jag tycker att du ska köpa EMIN´s B-vitamin då de innehåller många fler b-vitaminer än shy feeder gör. Det är dessutom billigare!

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger bara vid pälssättning/pälsfällning av den enkla anledningen att det blir för dyrt att ge alla hela tiden. Tycker också att EMIN´S är bättre men hästarna verkar gilla Shy Feeder bättre.

Behovet av B1 (tiamin) till vuxen häst (underhåll ) är 6mg/100kg kroppsvikt och dag. Maxtolerans är 9000mg/100kg kroppsvikt och dag.

Behovet av B2(riboflavin) till vuxen häst (underhåll ) är 4mg/100kg kroppsvikt och dag.

Behovet av B8 (biotin) till vuxen häst (underhåll ) är 0,1mg/100kg kroppsvikt och dag.

Man kan även köpa flytande B-vitamin på apoteket(Beviplex). Det är då avsedd för människor men funkar precis lika bra på hästar. Jag har alltid gett den till alla mina hästar. Den kostar 96kr/liter och dosen är 15ml = 1msk / 100kg kroppsvikt. Om man har en häst som brukar påverkas mycket vid pälsfällning och pälssättning så kan man ge dubbel dos under den jobbigaste tiden. Även om B-vitamin är en vattenlöslig vitamin och överskottet åker ut med bla urin så är det aldrig bra att överdosera under längre perioder.

Senast ändrad av en moderator:

Hittills har faktiskt inge häst (enl.forskning) uppvisat B-vitamin brist...egentligen är det rätt onödigt att ge eftersom en häst kan tillverka B-vitamin själv...

Mynta2 skrev:
Hittills har faktiskt inge häst (enl.forskning) uppvisat B-vitamin brist...egentligen är det rätt onödigt att ge eftersom en häst kan tillverka B-vitamin själv...

Detta stämmer...
men...
Man har också i studier kunnat se att just vid pälsfällning, pälssättning och om hästen usätts för extremt mycket stress eller foderbyte kan hästar behöva en extra dos av B-vitamin. Man vet "vetenskapligt" inte exakt vad det är som hjälper i just B-vitaminen men teorierna är bla att vissa B-vitaminer hjälper till med energi omvandlingen i kroppen och därför hjälper vid tex pälsfällning andra teorier säger att om man ger B-vitamin vid tex pälsstättning så behöver inte kroppen producera B-vitamin i samma mängd och får då"vila" och klarar sig därför från tex trötthet som vissa upplever hos sina hästar.

Vad nu än sanningen är så tycker jag att om man märker att hästen blir trött och påverkad vid tex pälsfällning så varför inte hjälpa den då om man kan?
Även om det inte är en "brist" så kan man kanske se det som att det blir ett "underskott" hos vissa hästar i vissa situationer. Och om man kan hjälpa hästen med en så enkel sak som att ge den B-vitamin varför inte göra det då...

Det jag dock inte kan förstå är varför vissa människor ska hålla på att ge sina hästar vitaminer när dom inte behöver det? Och detta handlar inte bara om B-vitamin utan även andra vitaminer...

Ja det är väl ofta som det händer att vi lätt kan överdosera, men alltså det går väl inte att få en perfekt och bra foderstat till nån häst. På något sätt så fattas det alltid eller så har dem för mycket utav det! Detta är ju hur svårt som helst :confused:

Men eftersom att jag får en positiv verkan på min ponny av B-vitamin kan ja lika gärna ge honom d året runt även om d kanske kostar lite extra, som ni sa det är ju inget farligt att dem får i sig lite för mycket ifall han nu skulle få det... :o

För det första så finns inga bristsymtom på B-vitamin beskrivna på häst sen tillverkas vitaminet av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Det finns heller ingen bevisad forskning att det är B-vitaminet som "hjälper till" vid pälssättning/fällning. Förut hade man foderjäst i det man gav hästar vid pälsfällning/sättning och man tror att det kan ha varit vissa ämnen i foderjästen som "hjälpte till" vid pälsbyte, inte B-vitamnin. Men inget är som sagt bevisat och man vet heller inte hur mycket av det rena B-vitaminet som hästens kropp tar upp. Men jag skulle nog själv satsa på ett bra grovfoder anpassat till den häst jag har och till det arbete den utför. Det blir ju så dyrt att köpa B-vitamin för 200 kr när den kissar ut 180 av den slanten...

Att man kan se en possitiv effekt om man ger B-vitamin som fodertillskott kan ju även bero på placeboeffekten

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
918
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka