B-vitamin!

Om du vill ge vid fällning så köp foderjäst och häll på 2 dl på betforen eller blandat med fibergi. Till stor häst. Lagom att börja i mitten av februari för vårfällningen och i mitten av sept för vintersättningen, enl mig själv...
 
Jag häller shy-feeder i maten, smakar mums enligt min pålla. :d
 
Jag köpte b-vitamin (shy-feeder) och e-vitamin i höstas för att ge pålle när han kom hit till Sverige (transporterats från södra Frankrike).

Nu har jag en del kvar och ger pålle (iofs behöver han kanske inte, men men) det blandat med knäckebrödsbitar (han får inget kraftfoder). Han är alldeles besatt av det och tycker det är vääldigt mumisgt ;) Så även om han kanske inte behöver det så måste jag göra mig av med det och det förgyller hans dag, då tycker jag att jag kan bjuda på det :D
 
Hästar behöver sällan B-vitamintillskott har man kommit fram till, men det gör ju ingen skada att prova om hästen verkar ur balans etc nu när det är dags för fällning. Överflödigt B-vitamin kissas ju ut.
Emin har B-vitamin som innehåller alla B-vitaminerna. Shy Feeder är populärare hos hästarna oftast, men innehåller bara hälften av b-vitaminsorterna ungefär.
Sen finns det ju Foderjäst och Beviplex eller vad det heter (apoteket).
 
Mina får Beviplex (från apoteket) över kraftfodret. Fungerar jättebra.
 
Jag håller med om att det kan vara onödigt att ge.
Vad jag också läst är att B-vitamin preparat som ges lite hur som helst kan hämma hästens egen B-vitamin produktion men det gäller inte för foderjäst. Därför ger jag foderjäst och inte "sirapen" till min häst, och bara inför fällning/pälssättning
 
vi använder bvplex till våran ena och häller det direkt på maten och blandar om å det går jätte bra
 
Hur mycket ger du av Beviplexen, är det flytande och vad kostar det?

Loggan
 
En liter kostar 93,- och jag ger ca 15-30 ml (beroende på vilken av hästarna det är).

Använder det också utom "pälssäsong" som "muskelhjälp" för hårda träningspass.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur tänker ni kring vitaminer i fodret? Utgår ni ifrån att hästen får i sig alla vitaminer den behöver om den har en komplett foderstat...
Svar
5
· Visningar
694
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 162
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Satt och funderade över vilka tillskott som inte behövs men tillverkarna producerar för att tjäna pengar. Hittills har jag kommit på...
Svar
19
· Visningar
2 306
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp