B-vitamin...

caradan

Trådstartare
Min häst får dagligen 1 dl (75g) foderjäst i sin mat och får ju oxå på så sett i sig B-vitaminer.
Men nu under fällningen ska jag ge extra då eller räcker det med det jag gett honom?
Hur gör ni`?
 
Jag tycker det är bra att ge en extra dl vid fällningsperioden och brukar göra det... Men det beror väl på. Brukar han bli trött o hängig? För mår dom bra och är pigga så kanske det är onödigt.
B-vitaminer är vattenlösliga och kommer ut med kisset, om det blir för mkt, så det är ingen FARA iaf att ge dom 1-2dl extra om man vill vara på den säkra sidan. :)
 
Ok då ska jag börja ge en extra dl/dag,
Hur länge ska jag göra det? Ända tills han slutat fälla eller bara under ett par veckor?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur tänker ni kring vitaminer i fodret? Utgår ni ifrån att hästen får i sig alla vitaminer den behöver om den har en komplett foderstat...
Svar
5
· Visningar
694
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 162
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp