B-vitamin?

Sv: B-vitamin?

JAg har börjat ge bakjäst, som borde hjälpa till på traven?

Jag har gett mina b-vitamin hela vintern just för att pälsen blir finare när dom går täckade och nu när dom fäller så hjälper det också.

KL

Friska, bra fodrade hästar fäller. Och de börjar redan mitt i vintern.
Jag är glad att det finns de som i tråden berättat hur det är med B-vitaminbluffen.

Har hästen inte börjat fälla åtminstone lite i januari så bör man fundera på fodret. Legendaren Alf Olofsson på Wången har sagt att hästar ska börja fälla vid trettondagen. Wången ligger i jämtland.

Gamla hästar kan behöva lite hjälp på traven med både extra proteiner och kanske B-vitamin ifall de är i dåligt skick. Men att generellt ge B-vitamin till friska hästar är slöseri med pengar.

vill man absolut ge nåt B-vitamintillskott så ge foderjäst det innehåller massor av proteiner....:D

.

ger de i form av biotin hela året om till ena hästen, samt andra hästen får alltid shyfeeder året om.

Har hästen inte börjat fälla åtminstone lite i januari så bör man fundera på fodret. Legendaren Alf Olofsson på Wången har sagt att hästar ska börja fälla vid trettondagen. Wången ligger i jämtland.

Kan inte fällningsperioden ha med vädret också att göra ?. I år har det liksom vart extremt kallt mot vad det brukar neråt i landet.
Mina har precis börjat fällt och tror inte det är något fel på mitt foder direkt...

Alltså nu blir jag lite orolig (som vanligt när det gäller pållan).

Hon är den enda i stallet som inte fäller nu, om man anstränger sig så visst några hårstrån kanske ramlar bort men de andra rasar det ju hår om...
Hon är också den enda i stallet som får extra protein (lusern) och det har hon ätit sen nov. :confused:

Det är första året med henne så jag vet ju inte hur hon brukar fungera.

Bör jag oroa mig eller lägga till något? Hon äter hö, lucern, linfrö, mineraler och betfor, har en väl uträknad foderstat.

Hur mycket mer B- vitamin anser ni att man ska ge sin häst under pälsfällning? Lite finns det ju i sitt grovfoder. men frågan är hur mycket mer?

Fast ska du hjälpa hästen vid pälsfällning är det knappast B vitamin som ska ges utan protein. Betänk att päls består av 90% protein, resten mineraler och fett. Alltså inte en gnutta B vitamin. När hästen fäller/sätter går det åt mycket energi och protein, inte vitaminer. Har man inte i god tid börjat öka energi/proteinbehovet så bygger hästen päls av egna kroppsreserver...och hamnar då i negativ spiral. Därför upplevs många hästar som sur/retliga just vid dessa tider. Att sätta/fälla päls krävs mer proteiner än att bygga muskler. Så undrar varför många då envisas med vitaminer ? Hästar med god tarmflora bildar eget B vitamin. Så brist på det förekommer nästan aldrig.

Är det ingen som läser detta i tråden. Ni behöver inte ge b-vitamin!!!

Jag tror nog att B-vitamin fungerar :) Varför ger annars veterinaren ofta B-vitamin sprutor? Jag har aldrig haft någon häst som behövt sprutor men vet andra som fått ge sina hästar.
Själv hoppar jag b-vitamin men innan hade jag en häst som behövde det. Hon blev lite skabbig annars :crazy:

Just nu har min ena häst börjat fälla men inte men andra :)

Veterinären ger vad hästägaren vill även om det är onödigt. De får ju pengar för det... Läs på :)

B-vitamin är bra när det finns eller har funnits en störning i magen/tarmarna. Av den anledningen ger veterinärer B-vitamin.
Eller helt enkelt för att hästägaren som betalar räkningen vill det.

"Jag har inte råkat ut för det själv, men vet andra som har" kallas för viskleken i många fall och i sådana fall är det väldigt lätt att missförstå varför veterinären gav just B-vitamin. Även för hästägaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka