B-vitamin?

Sv: B-vitamin?

Jag ger biotin året om för hovarna, men aldrig någon annan B-vitamin längre.

Ser istället till att ha en bra, uträknad foderstat hela vintern, då blir det inga problem under pälsfällningen heller. :)

Jag ger inte extra B-vit.
Om du egentligen undrar över om de har börjat fälla än så är svaret ja.

Japp, började för en vecka sen då min surkärring blir etter värre när hon fäller. B vitamin hjälper en del för henne.

Om det är för pälsfällning så är det väl lite väl sent att börja nu?
Min går iaf och småfäller lite päls redan nu.. :p

Själv ger jag multivitaminer året runt. Inbillar mig att det är bäst så då hästen blivit konstig när jag slutat med det. :angel:

Nej då mina inte har börjat fälla. Inte ett enda hårstrå åker av dem ännu.
Tycker många säger att deras har börjat fällt och en del för länge sedan, undra om mina är sena eller ngt ?! :grin:

Min har inte heller börjat fälla än. Det är nästan lite synd med tanke på vilken björnpäls han har ^^

Ska vi prata konkret pälsfällning så började min häst tappa sina första strån igår, så snart är det bara att lämna fleecetröjan hemma, dra upp Buffen över ansiktet och plocka fram svettskrapan med taggar! :D

Om hästen börjat fälla eller inte beror ju helt på var man bor, hur man täcker, om hästen är klippt och självklart är det från individ till individ ^^ Bor i skåne och min polle är heltklippt, började fälla för ca 2 veckor sen. ger foderjäst då det innehåller mycket b-vitamin ^^

om den inte får biotin för där brukar det alltid finnas B vitamin

Eh, biotin ÄR en B-vitamin... ;)

Frågan är ju vilken av B-vitaminerna som är den som gör att pälsfällningen underlättas, på de hästar det nu ens funkar? Måste preparatet innehålla dem alla, eller är det ett urval som gäller? Har nog aldrig läst innehållsförteckningen på t.ex. Shy Feeder... :o

Fast ska du hjälpa hästen vid pälsfällning är det knappast B vitamin som ska ges utan protein. Betänk att päls består av 90% protein, resten mineraler och fett. Alltså inte en gnutta B vitamin. När hästen fäller/sätter går det åt mycket energi och protein, inte vitaminer. Har man inte i god tid börjat öka energi/proteinbehovet så bygger hästen päls av egna kroppsreserver...och hamnar då i negativ spiral. Därför upplevs många hästar som sur/retliga just vid dessa tider. Att sätta/fälla päls krävs mer proteiner än att bygga muskler. Så undrar varför många då envisas med vitaminer ? Hästar med god tarmflora bildar eget B vitamin. Så brist på det förekommer nästan aldrig.

Nej men jag kommer börja när som helst. Hästarna har börjat fälla lite.

Jag vet att man "egentligen" bör ge extra protein en bra tid innan fällningen börjar, och sedan fortsätta med det under fällningens gång, eftersom det ju är protein som finns i pälsen. Däremot märker jag STOR skillnad på min ponny om han får b-vitaminer eller inte under den här tiden. Om han inte får det blir han öm i huden, kittlig, irriterad och allmänt grinig i alla situationer. Ovillig och seg. Om han däremot får b-vitamin så försvinner de här problemen. Så jag tänker då fortsätta med det, men jag ser ju självklart till att ha en bra foderstat (alltid givetvis).

Fast det kan även vara så här. Pälsfällning brukar i regel sammanfalla då höet/grovfodret blir lite sämre. Alltså kan det då göra att en del hästar kan behöva lite extra tillskott av B vitamin. Men det har inget egentligen att göra med själva pälsfällningen. B-vitaminet påverkar ämnesomsättningen av kolhydrater. Ju högre förbrukning av kolhydrater, desto större behov av B-vitamin. Har man då en försämring av maten, så kan det hända hästen behöver något utifrån. En störd tarmkultur gör också att hästen inte tillverkar tillräckligt med B-vitamin i grovtarmen. Det kan åtgärdas, dels genom bättre foder, dels genom att ge hästen tillskott av bra mikrokultur för tarmen.

Min har fått B-vit sen snön kom. Hon blir så GALET sur annars, jag tror att det beror på att hon är ganska kittlig överlag.

Absolut, det är en teori jag inte tänkt på innan! hur påverkas vitaminhalterna i silage, hjälper plasten till på något sätt där?

Fast ska du hjälpa hästen vid pälsfällning är det knappast B vitamin som ska ges utan protein. Betänk att päls består av 90% protein, resten mineraler och fett. Alltså inte en gnutta B vitamin. När hästen fäller/sätter går det åt mycket energi och protein, inte vitaminer. Har man inte i god tid börjat öka energi/proteinbehovet så bygger hästen päls av egna kroppsreserver...och hamnar då i negativ spiral. Därför upplevs många hästar som sur/retliga just vid dessa tider. Att sätta/fälla päls krävs mer proteiner än att bygga muskler. Så undrar varför många då envisas med vitaminer ? Hästar med god tarmflora bildar eget B vitamin. Så brist på det förekommer nästan aldrig.

Detta är så sant och viktigt :bow:

Försäljning av B-vitamin till häst lär vara den största bluffen på hästmarknaden enligt folk från SLU.
Friska hästar tillverkar b-vitamin själv och behöver inte tillskott.

Mina har inte börjat fälla än, men ska få B-vitamin med start nästa vecka, ska shoppa ett par flaskor på mässan :).

Ger den ena därför att han börjar närma sig 20 och behöver lite hjälp med fällningen och den andra har jag inte bestämt om hon ska få än... Har bara haft henne några månader och vet inte hur hon brukar fälla... Hmm, nu fick jag nåt att fundera lite på :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka