b-vitamin = energi?

Blomskan

Trådstartare
Har fått höra att b-vitamin tillskott är samam sak som att ge ren energi till hästen, alltså det sätter sig på temperamentet.
Kan detta stämma?
Har sökt runt men kan inte hitta några svar i ämnet.

Sv: b-vitamin = energi?

Har hästen verkligen B-vitaminbrist (mycket ovanligt!) så kan det väl hända att den blir piggare och mår bättre när man tillför det som saknas.

En del vitamintillskott innehåller ju mest socker, t.ex. Shy-Feeder, men det är ju så försvinnande lite man ger av det att det knappast borde påverka en hästs pigghet.

Har fått höra att b-vitamin tillskott är samam sak som att ge ren energi till hästen, alltså det sätter sig på temperamentet.
Kan detta stämma?

Vitaminpreparat har alltid en bärsubstans och denna består ofta av melass eller rent socker (dextros). Andelen vitaminer är oftast extremt låg, oftast mindre än 0,5%, så det mesta av produkten är helt enkelt socker. Så visst kan man säga att B-vitaminpreparat ger en energikick även om mängden socker inte är så stor eftersom man oftast endast ger små mängder av vitamintillskotten.

Lite mer fakta..
B-vitaminet ges för fällningens skull.
Fast nu har jag läst att det finns andra preparat som är bättre men det får vi ta i en annan diskusion..
Hur som helst.
Jag har fått höra att det är vanskligt att ge b-vitamin eftersom det kan tillföra energi som gör att hästarna blir piggare. Precis som man säger om havre då.
Vet inte hur jag ska ställa mig till denna informationen.
Det ges alltså ca 50-60ml per dag och endast under ett kort tag.
Kan detta få en häst att bli extra pigg?
Vet inte om det spelar någon roll men hästen är ett femårigt kallblod.

Men allvarligt. Även om du skulle ge 50-60 ml ren sirap så lär det knappast göra nån större skillnad, det är fortfarande små mängder engergi, knappt 300 kcal (ca en åttondel av en normal-aktiv människas dagsbehov av energi)

Friska hästar som får bra, för individen anpassat, foder tillverkar tillräckligt med b-vitamin själva. Överskott som man ger kissas ut.

Vitamin B1 (Tiamin) kan ha gynnsam effekt på hästar med patellaupphakning har jag dock hört av en veterinär.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/palsfallning-och-palssattning-behover-hasten-extra.htm

Senast ändrad:

Så ni tycker alltså att det egentligen är helt onödigt att ge vitaminer? Jag har en häst hemma och jag har funderat på att ge honom B-vitamin då hans päls är ful. Han har gått med proteinbrist hos gamla ägaren och täcke/ schabrak har gett fula skav, och jag tänker att B-vitamin skulle kunna hjälpa. Man har ju alltid fått höra att det ska vara bra att ge för pälsens skull, menar jag.
Nu får han fri tillgång på bra hö och ca 1.5 kilo lucern för att få upp proteinet, så det täcker kanske B-vitaminet tillräckligt ändå?

Det känns ju onödigt att slänga ut pengar på något som inte behövs egentligen (även om det smakar gott :angel: Jag tänker på den där rosa, vet inte vad det är för märke, men gott är det :d:p)

Ursäkta om det blev lite OT!

Ja, mår hästens mage bra tillverkar bakterierna där tillräckligt med B-vitamin. Tillskott omvandlas till dyrt kiss ;)

Ja, mår hästens mage bra tillverkar bakterierna där tillräckligt med B-vitamin. Tillskott omvandlas till dyrt kiss ;)

Beror helt på hur mkt de jobbar, en häst som jobbar mkt har ett större behov av vitaminer och behöver ofta få bland annat B och E tillförda det är inte heller ovanligt att även hästar som jobbar mindre behöver ett tillskott under perioder där det finns ökat behov tex fällperioder.

Jag föredrar att få en ordentlig dos injiserat men ger även tillskott i maten i de perioder de behöver mkt.

Att de blir pigga av en b-vitamin boost kan jag lugnt skriva under på men då pratar jag om så stor dos som de får när de får det i spruta. Den dagliga mängd man ger i fodret påverkar nog inte särskilt mkt på det området, och faktiskt kan vissa hästar reagera med att bli lugna på det då B-vitamin brist är en av de saker som tillsammans med magnesium-brist kan ge spökiga hästar.

Kan detta stämma?

Min häst blev lugnare när jag började ge b-vitamin...

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 245
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka