B-vitamin året runt

desiree

Trådstartare
Finns det någon som ger B-vitamin året runt till sin häst eller är det bara under fällning/sättning? Varför/varför inte gör ni som ni gör.
Ni som använder b-vitamin i fodret alltså.

Sv: B-vitamin året runt

Min shettis får B-vitamin hela året. Han lider av upphakning, ganska allvarlig när han kom till mig - ingenting de senaste 6 månaderna. Det är säkert inte bara B-vitaminerna som påverkar men jag tänker inte ta bort dem bara för att han är symtomfri nu. Det är ett enkelt sätt att ha en pigg och glad ponny.
De andra tre får bara vid pälssättning/fällning

Min fånghäst får det mest pga att vet. sa vid ett tillfälle att det påskyndar läkning. Hästen tar inte ska av det iallfall o inte min plånbok heller så jag fortsätter.

Vilket märke/sort rekommenderar ni? Har själv provat Shy feeder, det var bra med en smula kladdigt att hantera.

jag ger bara under fällning/sättning eftersom jag anser att det bara är då dom behöver extra.

Jag ger Emin`s b-vit.eftersom det innehåller 7 olika sorters b-vitaminer medans Shy-Feeder bara innhåller 4. Dessutom är SF mkt dyrare samt att man får ge större mängd av det, har jag för mig iallafall.

mina får året om förutom på betesgång.

Friska hästar behöver normalt inga extra B-vitaminer alls!

MIna brukar ämndå få lite tillskott på våren, men i övrigt inget alls.

Jag har aldrig gett mina utan det har fått ta den tid det tar. Skulle de ha fått besvär under pälsfällningen skulle jag ha gett dem men det har de inte, hittills iaf.

ameo skrev:
Friska hästar behöver normalt inga extra B-vitaminer alls!

MIna brukar ämndå få lite tillskott på våren, men i övrigt inget alls.

så det är alltså helt onödigt att lägga pengar på det? varför behöver de inte b-vitaminen? kan de inte ta upp det i kroppen?

desiree skrev:
så det är alltså helt onödigt att lägga pengar på det? varför behöver de inte b-vitaminen? kan de inte ta upp det i kroppen?
Friska hästar producerar eget B-vit om jag inte missminner mig.
Jag har i år sprutat stoet som kliar sig. Intressant att se om det gör någon skillnad.
För övrigt så ger jag Shy Feeder B som smaktillsats när någon är lite kräsen.

Jag ger mina under våren när de fäller. Det är enda gången jag anser att (just) de behöver.

desiree skrev:
Precis som welsh skrev så tillverkar de sina egna B-vitaminer själva. Det är mikroberna i tarmen som tillverkar dem och de tas sen upp därifrån. Dessutom finns ju en del B-vitaminer i det kraftfoder vi ger dem (havre t.ex) och i mineralfoder med vitaminer i. SÅ friska hästar behöver, som sagt, inget tillskott av B-vitamin.

godishanna skrev:
Vilket märke/sort rekommenderar ni? Har själv provat Shy feeder, det var bra med en smula kladdigt att hantera.

kladdigt??? du vet väll om att det finns pumpar till dunkarna så då är det bara att trycka i en pum direkt i maten. kladdar inte alls då speciellt inte om man pumpar det rakt ner i krubban. :banana:

min hä´st får shy feeder äret om, tycker det är mycket bra, när hon fäller, sätter päls eller tränats hårt får hon två pumpar (60ml) :bow:

Min pålle får tillskott året om. Han får massa olika tillskott men det dom inte beöhver kissar dom ju ut endå :angel:.
Så vi tar det säkra före det osäkra.

Självckklart ska man inte ge för stora mängder av sånt som man inte vet huruvida kroppen behöver det eller ej.
Dessutom är det ju välsmakande!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve