b-ponny som tävlar bland c-ponny?

cili

Trådstartare
Kom att tänka på en sak förut. En ponny kan man ju lösa hästlicens för och därmed tävla ponnyn bland stora hästar.
Men kan man göra samma sak inom ponnyklasserna?
Dvs ta sin B-ponny och tävla den bland C-ponnierna, för att ryttaren ska få fortsätta tävla hästen även efter att ryttaren blivit för gammal för att tävla B.

Sv: b-ponny som tävlar bland c-ponny?

Av vilken anledning? Förutom att man är över 13 år? Ponnyn får ju hoppa 10 cm högre än vad den skulle behöva.

Det får den ju om man tävlar den bland hästar också.

Det här är alltså inget jag funderar över att göra, jag bara undrar om det är möjligt.

fast jag tror att åldersgränsen fortfarande hänger kvar även om man tar upp b-ponnyn en kategori.

men det gör det ju inte om man tar upp ponnyn till häst..?

Jag måste vara helt blind för jag hittar bara info om uppklassning ponny - storhäst..

KL

jag harför mig att man inte får göra så men jag tycker det är hel knäppt för man får ju till och med ta en C ponny och starta bland stora hästar.

Och är man liten och lätt och vill fortsätta tävla sin B ponny tycker jag att man ska få göra det bland C ponnyer om man vill.

Annars får man väl hoppa Avd.B?

Har jag fattat rätt nu:
Man får tävla sin B-ponny som överårig i Avd B (alltid bedömning A?) så länge ekipaget är proportionerligt?

jo visst kan man det, men man kanske vill tävla på riktigt inte så kul o bara rida clear round.

Om man är väldigt liten till växten och älskar sin ponny tkr jag man ska få rävla bland C ponnyerna, de e ju ingen nackdel för c ponnyekipagen direkt.

Och de e ju väldigt knäppt att man får ta en C ponny och tävla bland stora hästar, men inte en B ponny en kategori upp.

C ponnyn går ju upp och tävlar bland hästar som är 30 cm högre , men b ponnyn skulle bara gå upp en kategori och de ponnyerna skulle bara va max 10 cm högre.

Eller så borde dom höja åldersgränsen för b ponny och gå efter att ekipaget ser proportionerligt ut istället.

Tkr iaf att de e fel som de e nu.

Sedan beror det på VAD man vil täva i
Westerngrenarna skal det bara se proprtioneligt ut. Likaså i distans.
Däremot är det ofta tjafs från de som vuxit ur sin lila söta ponny och inte vill inse det. Därav åldersränsen i hoppning och dressyr. Ålder kan man liksom inte säga emot..

jo det förstår jag att de blir mkt tjafs om man har växt ur ponnyn o så, men man borde ha en längd och viktgräns istället:idea:

Jag tex va pytteliten när jag var 13-14 och hade lugnt kunnat tävla B fast nu hade jag ju en c ponny

Ängd och vikt kan vara bra, men då får man också beakta att en b-ponny kan skilja sig vädigt mycet från en annan.

Tex en liten smäcker welsh och ett rejält russ.

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 312
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar