nexxa

Trådstartare
Finns det någon godkänd hingst som heter så? Fick höra att en kompis till mig ev. skulle köpa en häst efter Azterix om jag hörde rätt, vet inte vad det är för häst, men nu är jag nyfiken på vad Azterix är för ras och vad används mest till (dressyr,hoppning, annat?) Om någon har bild så är det ett stort plus! :)

Sv: Azterix ?

asterix.jpg

Född 1982 hos och uppväxt hos Roland Nordqvist, Vadstena.
Tillh. Interbreed AB t.o.m. 1995.
Br, bls, vtul, vthfrf, vtbff,
164 cm
Prem AB 1987. Exp. 1995 till USA.

Exteriört utlåtande:
"Harmonisk av utmärkt ridhäst modell. God resning, bra bogläge, manke och djup, långt kors. Välbenad och nöjaktigt korrekt, marktrånga rörelser i skritt. Utmärkta rörelser i såväl skritt som trav, framåtgripande med bra påskjut." Poäng: 98799=42 (4,5 ?r).

Bruksprov: 4,0 år (4,5 år). Gång 998 (998) Hopp 8 (8/5)=16,7 (15,2).
Vid premieringen där bruksproven inräknas har Asterix blivit 2:a b¨åda gångerna.

Egna t?vlingsresultat: Dressyr MB/1-0-1, LA/4-1-2.

Oj, tack så jätte mycket för (snabbt) svar! Han var en fin liten kuse ju! :)

Ja, det är den väl, men det är en stam av den äldre generationen.
Dock ingen stam jag skulle använda i avel, tror jag (om jag hade ett sto som va e. Asterix)

Dock beror det på vad det är mer än Asterix, förståss :p

Asterix pappa Arram tävlades inte själv, men hans mamma var under namnet Arii placerad i 1.50-hopp. Arrams pappa Nepal lämnade svårklasshästar i både dressyr, hoppning och fälttävlan.

Morfar Bordeaux tävlades i msv hoppning, hans helbror Bonaparte i svår.

Niarchos och Lansiär tillhörde också forna tidens elithingstar.

Asterix betäckte 607 ston innan han exporterades. Han hade 1 avkomma i svår dressyr och 2 i svår hoppning.

Arram hade 1 avkomma i svår hoppning, Nepal 5 i svår dressyr, 9 i svår hoppning och 7 i svår fälttävlan. Bordeaux hade 4 avkommor i svår hoppning.

Jag tycker att Asterix hade en god blandning av gammal svensk stam och han var själv en tilltalande individ, vad jag minns för det var 20 år sen jag såg honom. Jag skulle gärna använt ett sto e Asterix i aveln under förutsättning att hon var vettig exteriört och temperamentsmässigt!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 924
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka