Axellux och operation

Aconite

Trådstartare
Så igår var det dags igen, axeln hoppade ur led för tredje gången och denna gång av att jag vände mig i sängen när jag sov. Tidigare gånger har varit trauman men det här är nästan skrattretande hur klantig/ instabil axeln är.

Ambulans kom och de lyckades inte få tillbaka den så blev akuten. Var måttligt hög på smärtstillande och muskelavslappnande så uppfattade bara att läkaren sa att hen skulle skicka remiss till axelkirurgerna och att det borde vara dags för operation. Var på tal efter andra luxationen men enligt den läkaren så skulle det bli av om det blev en tredje gång.

Så till min fråga; någon som gjort en sådan operation? Har för mig att man stramar upp ledbanden igen men undrar mest över resultat? Hur lång rehab behövde ni? Hur snabbt fick ni belasta och tex börja rida igen?

Är själv sjuksköterska och är inte alls förtjust över att behöva vara patient, än mindre opereras ;)
 
Sv: Axellux och operation

Jag kommer att följa din tråd då min fästman ska göra den op:n den 6 maj.
Vi har fått höra av läkaren att det är 2 månaders sjukskrivning och desto fler med sjukgymnastik. Man får inte belasta alls (förutom hos sjukgykmn) de första sex veckorna ungefär.

En vän har gjort den tidigare och han sa att han var obrukbar i 6 månader. Men det beror ju på vad man brukar göra. Vi är styrketränande så för min vän och min fästman kommer det att ta längre tid att bli "som vanligt" än vad det gör för någon med en inte så fysiskt krävande vardag. Just ridning, utan allt kringliggande stallarbete borde du kunna göra efter de där första två månaderna, hoppas jag!
 
Sv: Axellux och operation

Jag vet inte om det är samma typ av operation som jag gjorde. Jag opererades (med titthål) för impingementsyndrom. Jag var helt sjukskriven i sex veckor och avstod från ridning sammanlagt nästan fyra månader. Sjukgymnastik för att få upp rörligheten, och idag är jag till 98% återställd. Det återstår lite stelhet i ytterlägena men ingen smärta.
 
Sv: Axellux och operation

Jag har inte gjort op, men min bror har gjort det på båda axlarna med bra resultat:)
Var sjukskriven ca 1 månad och fick väl mest rådet av läkaren att han fick känna efter själv hur pass tidigt han klarade av saker. Nu rider han visserligen inte men åker cross, vet inte hur tidigt han började igen men inte allt för långt efter att sjukskrivningen gick ut. Har sedan operationerna inte haft några som helst problem.
Lycka till:)
 
Sv: Axellux och operation

Min fd sambo opererade sin axel då vi bodde ihop. Han skulle opereras m titthål. Men vid op såg man att det inte räckte till. Man öppnade och sydde ihop axelkapseln(tror jag det var).
Han fick rehaba och hålla på med sjukgymnastik ett par månader. Efter 6 månader var han tillbaks till normal träning.

Han var väldigt nöjd och ångrade bara att han inte gjorde det tidigare.
 
Sv: Axellux och operation

Jag har också opererat båda axlarna. Höger gjordes 1980 med öppen kirurgi och total stillhet i 6 veckor. Var inlindad som en mumie nästan. Den axeln är helt bra och jag har inga problem alls.

Tyvärr så hoppade vänster ur led vid ett fall (på gödselvagnen) 2009 och sedan gick den ur led fyra gånger till och var så instabil att jag kunde reponera den själv genom att bara luta mig framåt och låta den hänga ner.

Det var ohållbart att ha det så och jag opererade den hösten 2011 och konvalescensen efteråt var "a piece of cake" jämfört med första gången. Hade ett axellås men skulle ändå träna nästan från början så jag var förhållandevis väldigt rörlig på kort tid. Tyvärr har jag nog fått en liten nervskada eller impingement där för jag har haft ont i armen - från axeln ner till armbågen - och det ger sig inte riktigt. Men jag ångrar ändå inte operationen, situationen var ohållbar. Och det måste det vara för dig också när den luxerar till och med i sömnen. Tror inte du behöver vara orolig.

Lycka till!

A
 
Sv: Axellux och operation

Det låter väldigt positivt, får hoppas att jag får tid snabbt till återbesök och så får vi se när och om det blir op.

Tack för alla era svar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Nu är jag helt lost! Mamma har problem med en höft, hon har skickats hit och dit mellan läkare, röntgen, sjukgymnaster osv i... snart...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: CillaW
·
Hundhälsa För ett år sedan fick min chihuahua problem med bajseriet. Det tog längre tid för henne att bajsa och hon började även pipa till när hon...
Svar
3
· Visningar
4 288
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa På måndag ska Loppan opereras, igen :( I våras hoppade Loppan över staketet och blev påkörd. Resultatet blev ett brutet ben (rakt av)...
Svar
10
· Visningar
1 260
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp