avvänjning/juverinfalmmation, osv...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lolo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 828
L

Lolo

Hej! Jag flyttade "föl" från sto för ca 2 veckor sedan. "Fölet" var då lite över 1 år. Stoets juver har känts bra och inte alls spända förräns idag då de var fyllda med mjölk och ganska spända. Jag mjölkade ur lite och det tyckte hon var jätte skönt. Någon som har erfarenheter och vill dela med sig, och hur märker man att det är juverinflammation eller något man ska göra något åt? Ska jag fortsätta mjölka ur då och då och hur mycket i sånna fall? Tacksam för svar! /LOLO

Sv: avvänjning/juverinfalmmation, osv...

Vad jag har förstått så ska man inte mjölka ur bara för att juvren är spända. Då fortsätter ju mjölkproduktionen.
Jag tog bort kraftfodret och red min häst varje dag för att få stopp på mjölkproduktionen efter avvänjningen. Ändå var hon ordentligt spänd i juvren från och till i två månader. Lyckades dock slippa juverinflammation, så det har jag ingen erfarenhet av.

ok, tack. mjölkade bara ut lite för att lätta trycket.
Rida kan jag inte och minska på betet blir svåt också, men jag måste ju om jag måste såklart!

--------------------------------------------------------------------------------

Jag hade minskat på kraftfodret till den giva hon ska ha när hon INTE ger di. Det viktigaste är att juvret inte töms, då avstannar mjölkproduktionen.

Läste detta nu på en tråd startad av dig, så jag ska inte mjölka ur alls så får vi se. Men hur märker man juverinflammation? För stinna och varma borde de ju bli ändå. Är det att stoet ömmar?

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
755
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 072
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 125
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Fjordingtråden