Avvänjning, hur länge?

sheerona

Trådstartare
Jag funderar lite över hur länge sto och föl bör vara ifrån varandra innan de kan gå i samma hage igen? För tillfället har vi bara tre hästar i stallet varav två är mitt sto och föl. Tyvärr flyttade fölets hagkompisar för snart en vecka sedan, vilket strulade ihop sig för min del. Stoet och fölet har varit ifrån varandra i tre veckor nu och juvret har gått tillbaka fint, men vill inte släppa ihop igen förrens jag vet att det är ok.
Fölet går nu med det andra stoet i stallet och mitt sto får gå ensamt tills vidare.

Sv: Avvänjning, hur länge?

Det är väldigt olika. Ett föl jag avvande i oktober började dia på sin morsa när de träffades på sommarbetet året efter. :crazy:

Det förstår jag att det kan vara olika. Men om man omformulerar frågan lite, hur länge bör de vara åtskilda som kortast? Sen förstår jag att man kanske inte kan släppa ihop igen då beroende på vilket intresse de visar varandra.

Hur lång tid brukar det ta innan stoet har sinat ur helt?

Min fölunge var borta i två veckor och har sedan dess aldrig ens försökt att dia. Hon var sju månader och stoet var dräktigt igen, i åttonde månaden. I det vilda vänjer de flesta ston av fölungen självmant vid den tiden om de är dräktiga igen. Jag tror det går lättare om fölungen är ungefär sju månader.

Pröva att släpp ihop dom en dag när du har möjlighet att övervaka ett par timmar

Min fölunge var borta i två veckor och har sedan dess aldrig ens försökt att dia. Hon var sju månader och stoet var dräktigt igen, i åttonde månaden. I det vilda vänjer de flesta ston av fölungen självmant vid den tiden om de är dräktiga igen. Jag tror det går lättare om fölungen är ungefär sju månader.

Pröva att släpp ihop dom en dag när du har möjlighet att övervaka ett par timmar

Fast Sheeronas sto är väl inte dräktigt igen? Och då är det ju stor skillnad. Ett dräktig sto stöter undan sina "fjolårsungar" medans ett icke dräktigt sto kanske inte alls gör det? De väntar ju inget nytt föl..

Bra sto som blev dräktigt med ny fölis en månad innan hon födde sin fölunge :angel:;)

Bra sto som blev dräktigt med ny fölis en månad innan hon födde sin fölunge :angel:;)

Haha, vad vaken man kan vara då.

Fast är stoet betäckt på fölbrunsten så går kan det bli så här, eftersom hon skriver "i åttonde månaden". Då har hon ju inte gått 8 månader, coh fölet var knaske lite drygt 7 månader.

Senast ändrad:

Fast Sheeronas sto är väl inte dräktigt igen? Och då är det ju stor skillnad. Ett dräktig sto stöter undan sina "fjolårsungar" medans ett icke dräktigt sto kanske inte alls gör det? De väntar ju inget nytt föl..

Det stämmer bra att mitt sto inte är dräktigt igen...

Visst skulle jag kunna släppa ihop dem igen, men vill helst att stoet har sinat ur helt först. Känns bäst att göra så i alla fall, men är bara glad över att få höra era åsikter och erfarenheter.

Ja tänk så galet det blev, jag räknade åt fel håll så att säga, 6 månader in i dräktigheten ska det ju vara

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
718
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare