Avvänjning, hur länge isär?

Cissi_K

Trådstartare
Håller på att avvänja sto o föl. Och har börjat fundera på när jag kan släppa ihop de igen, har inte haft detta problemet förut då vi har haft fler föl samtidigt och tagit bort allihopa i en annan hage över vintern. Detta året är nytt som sagt har ett stoföl som avvänjs och då bestämde jag att ta bort mamman så kunde fölet gå kvar i flocken. Nu känner jag dock att jag vill få ut mamman igen det har dock bara gått 4 v. avvänjningen har gått mycket smärtfritt, det var mest problem att avvänja kompisarna.
Mamman har aldrig varit speciellt "mammig" mot sina föl, eller andra hästar heller för den delen, mest varit bossen i hagen.
Vågar man testa att släppa ihop dom igen? Mjölken är helt borta ur juvret så fölet har inget att hämta där, hon har inte heller tuttat på någon.

Sv: Avvänjning, hur länge isär?

Det beror helt på hur stoet låter föungen hållas. Vi vande av hemma sist och hade två föl och ena mamman som haft flera föl sade tydligt ifrån när vi sedan släppte ihop igen (minns inte hur lång tid, men det var nästan 6 mån..) och åringen ville prova att tutta, medan det andra stoet tyckte att åringen kunde tutta för glatta livet. Där fick jag smeta på lite smaka-illa medel på juvret under en kort period för att få bort beteendet eftersom stoet inte sade ifrån.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar