Avvänjning/flytt av föl

Toya

Trådstartare
Har en liten hingstunge född 26e Maj i år, han är alltså ganska precis 6 månader. Den 14 december är det planerad flytt för hans del. Jag går och mår lite surt över att det kanske är för tidigt. Skulle helst vilja ha honom iaf en månad till. Men eftersom vi bor på en ö, och isen kanske lägger så är alternativet att han stannar tills i vår, och det kanske skulle gå, men känns inte som ett jättebra alternativ det heller.

Han är väldigt kavat och tuff, så länge han har sällskap bryr han sig inte om ifall mamma försvinner ett par timmar eller så. Och om vi börjar nu med att ha dem åtskiljda över natten så blir det väl ingen alltför tvär avskiljning?
Stoet är jätteduktigt, och inte speciellt hönsig (längre), och visar tecken på irritation när han vill dia.

Sen vad det gäller hennes foder, ska vi minska kraftfodret redan nu, och öka högivan, eller vad är bäst? Hon är lite för tunn.

Sv: Avvänjning/flytt av föl

Mitt stoföl är född 9 maj i år och skulle varit avvänjt till 9 nov, men jag fick låna henne och mamman som sällskap till min valack och kommer ha kvar mamman till nyår iaf. Har funkat jättebra och valacken är ju minst lika viktig som hennes mamma, så det hade säkert gått att vänja av henne nu, men jag tror bara det är bra att de får gå lite längre med sina mammor och dia. Mamman säger ju numera ifrån när hon inte får dia, så de sköter ju avvänjningen lite själva också.

Båda får kraftfoder, mamman är lite bukig men man känner revbenen (ska föla igen i maj) och fölis ser OK ut.

Jag tror säkert du kan vänta 1 månad med att avvänja, men som du säger - lägger sig isen blir det ju dumt :/

Oroa dig inte för mycket, det brukar bli hästar av de som skiljs lite tidigare också även om det är av praktiska skäl. Om mamman dessutom börjar tröttna på honom och han är tuff och fin i hullet så borde det inte vara några problem.

Tack för svaren! Tänk vad hönsig man blir när man är "mormor", haha. Känns lugnare nu...
Inatt ska jag iaf ställa in honom till en av valackerna, så får vi se hur det går. Stoet kommer nog tycka att det är toppenskönt att få egen kuppe igen :D

Jag skulle iofs vänta lite med avvänjning, föl är egentligen inte riktigt klara på precis 6 månaders sträcket även om de äter själva. Man måste också se om de behöver stöd di, i ås fall kanske magen inte är utvecklad och klar för att bryta ner grovfoder och leva på det.

okej... kan alldeles för lite om det där. Vill ju inte ha en för tvär avvänjning heller, samtidigt som jag vill att han ska få dia så länge som möjligt. Men om jag gör så som jag tänkt får han äta kvällshöet tsm med stoet, och sedan vid 22-tiden gå in till valacken, och sedan på morgonen tillbaka till stoet för morgonhöet?

Eftersom han ska ha kraftfoder på nya stället får han det här också (blöt pellets) och det petar han ju i sig. Men inte kan jag titta in i honom o se om han kan tillgodogöra sig det :crazy: höet äter han gärna, men det är samma sak där, är svårt att vara 100 på hur mycket han eg. får i sig, och tillgodogör sig. Han är stor och fin i hullet i vilket fall.

Alternativet är som sagt att han får gå kvar här tills isen släpper, och då får han gå ensam med två gamla valacker, som båda ska ridas =stress när de försvinner.

Ahhrr... vad mycket lättare det hade blivit med ett stoföl *frustrerad*

Jag hämtade min fölunge för tre veckor sedan. Hon var då lite drygt 5 månader gammal. Jag var jätteorolig för hur det skulle gå, pga att hon var så liten, men det var också speciella omständigheter som gjorde att jag var tvungen att hämta hem henne. Hon hade då stått ensam på natten i nästan två månader, jämte mamma, men gått med mamma på dagarna.

Allt har gått över förväntan. Transporten var lugn, hon fanns sig snabbt tillrätta i sin box jämte min valack. Valacken tog hand om fölis från första stund, och det var helt problemfritt att släppa ihop dem. Släppte in mitt sto till dem två veckor senare, och det gick också bra. Fölis äter bra, och har gått upp i vikt sedan hon kom. Hon är lugn och trygg, men busig så klart. Hon har inte varit nervös eller stissig alls, vilket jag var rädd för.

Det går säkert bra för din lille också!
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka