Avvänjning av föl!

Skogstroll

Trådstartare
Jag brukar vänja av föl genom att först släppa ihop mamma och föl med min gamla super snälla valack när fölet är ca fem månader så dom lär känna varandra ordentligt och gå i samma hage i ca en månad.Sedan låter jag fölet vara i hans box bara på nätterna(hans box är 26 kvadrat) och låta dom gå med mamma på dagen när dom är ca sex månader för att sedan efter några veckor låta den bara gå med min gamla valack dag och natt och flytta mamma till en annan hage.Är detta ett bra sätt? den fölisen jag har nu har nästan slutat dia helt vid fyra månaders ålder..bör jag börja avvänjningen tidigare på henne eller spelar det ingen roll?

Sv: Avvänjning av föl!

Jag låter mina fölisar gå med sin mamma och resten av flocken fram till de är 9-12 månader innan jag börjar vänja av dom.
Men redan nu så har stoet själv vant sig av lite grann med fölet, han kommer bara till henne för att dia annars går han med någon av de andra hästarna. De går på lösdrift så de behöver ju inte dela någon box.

Till våren kommer jag dela på flocken i två hagar så fölungen blir avvand innan det är dags för ny betäckning (betäcker vartannat år).

/M

Sv: Avvänjning av föl!

Om du läser på den här länken, klicka först på Avel & sport. Sedan på avvänjning av föl så kan du läsa allmänna råd om hur och varför en avvänjning bör gå till. http://www.flyinge.se/

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En del gör det gradvis, andra abrupt. Några hävdar att fölet kan vänjas av vid fem månader, andra vill helst att det går kvar hos stoet...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: IngelaH
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka