Avvakta diskbråcksoperation eller ej?

Toudi

Trådstartare
I slutet av oktober så uppmärksammande vi att vår blandrashund fick ont i ryggen. Han bara tjöt rakt ut vid minsta rörelse. Han fick diagnosen Spondylos på S7S1. Han blev först behandlad med Metcampreparat samt Tradolan vid behov. Dock så raserade metacamen hans mage fullkomligt. Detta ledde till att vi fick avvakta med operationen vi tänkte göra direkt. Han gjorde nämligen en MR röntgen som visar på att hans problem i ryggen ligger väldigt bra till och veterinärortopeden menar att det är en mycket lyckosam operation och prognos med ingen direkt rehablitering. Vi litar på dom orden då vi anlitat en av dom främsta ortopederna i landet. Så att operera honom känns väldigt självklart för vår del. Med tanke på att magen rasade av metacam så gjorde det att vi behövde avvakta operation tills magen blev stabil igen och fick en ny tid för operation nu den 13:e januari. Det som gör oss lite osäkra är dock att han nu sedan 14 november har varit helt smärtfri och är sitt vanliga jag igen. Vi har haft Tradolan hemma för att kunna ge honom vid behov men det har som sagt inte behövts någon smärtlindring. Veterinären menar att hans åkomma kan liknas vid diskbråck på människa och att det kan gå lite upp och ner med smärta. Vi kommer troligen göra operationen förr eller senare oavsett med tanke på att han säkerligen kommer att få besvär av det igen. Samtidigt så är han tio år så det känns kanske som om att om han ska opereras så kanske det är bäst att inte vänta för länge med det heller. Det vi egentligen funderar mest över är hur länge en MR brukar kunna vara gällande? Ska givetvis fråga veterinären men det kan absolut vara bra att få höra erfarenheter från andra håll.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 640
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 166
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 435
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024