Avundsjuka hästar

A

Alanis

Visst kan hästar vara avundsjuka!
Jag har två ston, det ena äldre som jag haft lääänge och ett yngre. Den gamla hästen har de senaste åren visat starka tecken på avundsjuka. Så fort jag stannat vid en annan hästs box, står hon och tjurar med rumpan mot stallgången. Har man dessutom gjort något med en annan häst så måste hon mutas ordentligt för att bli som vanligt igen.
Mina två tjejer älskar att vara med varandra, rangordningen har varit självklar från första stund, aldrig problem. Men, när jag pratar med den yngra hästen så står gamlingen med huvudet i väggen. Nu har lillhästen också börja med detta. Så om man står vid den enas box så ställer sig den andra med huvudet i väggen och och går man till den andres box så vänder sig den andre tillbaka och den första in i väggen. Jag vet faktisk inte om den lilla hästen är avundsjuk på riktigt eller bara tar efter den andras beteende.
Jag tycker inte att det är ett problem, egentligen, men funderar ändå på om det är något man skall försöka göra något åt.
De är ganska gulliga när de gör så :love:
Ännu gulligare är det när gamla hästen går runt mig och tjurar mot den andra när jag varit borta ett par dagar. Typ "nu är min matte hemma och ingen annan får komma nära". Kanske inte exemplariskt, men man blir ganska smickrad.

Har ni avundsjuka hästar??

-Nyfiken Alanis

Sv: Avundsjuka hästar

Min gamle blev väldigt avundsjuk när jag tog hem unghästen.
Varje gång jag var inne hos unhästen så slutade den äldre äta och han stod bara o tjurade... :D

Mina unghästar var så avundsjuka på varandra att de till slut var mer osams än sams.

För mig som matte så var det allt annat än gulligt att se två unghästar ha detta beteénde, försökte så gott det gick att ge båda lika mycket eller lite, men alltid var det någon som kände sig åtsidosatt och den ena av dem blev depprimerad av bl.a sin kraftiga avundsjuka.

Det fanns bara en sak att göra till slut för det var för jobbigt att se, så jag sålde en av dem och bestämde mig för att bara ha en häst i taget. Den häst som blev kvar hade rena julafton när den andra åkte och har sedan dess blivit en helt ny häst.

Min gamla fjorda var avundsjuk på alla som jag pratade med, det spelade ingen roll om det var en annan häst, en hund eller en annan människa. Fick hon inte vara medelpunkten vid kaffebordet ex.vis och jag pekade att hon skulle gå så fes hon och så gick hon. :angel: Därav smeknamnet "Fes-Maja". :rofl:

Avundsjuka tror jag inte jag har varit med om, däremot blir min äldsta häst, som jag haft längst, ledsen när jag inte är i stallet på några dagar. Vid sjukdom tex. Det visar hon genom att matvägra och vara en riktig surkärring när jag kommer tillbaks till stallet igen.

Jag köpte min fjording när hon var 3 år gammal. Red in henne osv. Stod alltid still i hagen när jag skulle hämta henne. Kom aldrig emot mig eller sprang heller för den delen.
När hon var 4 år köpte jag mig en gammal islänning på 20 år.
Hon och hennes dåvarande hagkompis (ett halvblodssto) tyckte inte om islänningen alls. När jag släppte in honom höll dom på att sparka ihjäl honom. Han låg ner i gyttjan och dom sparkade iaf mot honom. Jag sprang fram och hjälpte honom så att han fick fly ut från hagen.
Vi gjorde en hage bredvid dom. Min fjording attackerade mot honom jämt. Efter att jag köpt honom så sprang hon i hagen för mig. Jag kunde hålla på i timmar för att försöka fånga henne. Hon vägrade.
Jag hade bara honom i ca 3 mån så jag sålde honom igen eftersom han inte var som jag trodde att han skulle vara att rida.
När han hade flyttat var hon som vanligt igen. Sprang aldrig ifrån mig mer. Hon är nu 11 år och vi har flera andra sorter och inackorderingar. Nu visar hon ingen mer avundsjuka. Men jag tror nog att det var det då när hon var ung.
Vad skulle det annars vara. Nu säger ju folk att hästar inte har sådana känslor men vad ska man tro?

Jag har en häst som är odräglig om man råkar befinna sig i stallet utan att pyssla med honom.
Jag får inte göra nånting som gör att jag riktar uppmärksamheten från honom om han inte har mat i boxen, det är rätt jobbigt :crazy: det är bara att strunta i honom, men tyst blir han inte.
Dom andra bryr sig som tur är inte så mycket.

jag vet en avundsjuk häst som min kompis är skötare på .. Om man är i hagen och är och klappar hans två små shettis kompisar så kommer han sedan efter en stund och jagar iväg dom för att han vill gosa lite ;) haha och han är mycket större än dom också , han är en nordsvensk .. :rofl: :rofl:

Har just nu tre hästar.
Min 14 åring som jag haft sedan han var 1 år, är riktigt avundsjuk.
Om jag rider, pysslar eller gosar med någon av mina andra hästar står han och tittar surt hela tiden :confused:
Sedan när man ska släppa in den hästen i hagen med honom får dom minst :crazy: ett tjuvnyp.
Så då skulle man tro att jag skulle kunna gå och gosa med honom sen :angel: Men inte då :mad: då vänder han bort huvudet eller går därifrån. Han som annars dierkt kommer fram i hagen om man går till honom först.
Rider jag en av mina andra hästar och en annan person ska rida honom, då går han inte en meter förns vi har bytt så jag rider honom.
Spelar ingen roll vad personen gör, han går inte en meter.
Men detta gäller endast mig, om tex mina föräldrar rider i väg så kan vem som helst rida honom.
Tror kanske det beror på att han varit nära döden några gånger och då har jag i stort sett bott i boxen.

Kanske förmänskligar jag min häst, men hon ser verkligen inte glad ut när jag klappar på någon annan häst i stallet. Man ser riktigt på henne att hon tänker typ Men matte, hallåååå, JAG är här, var med MIG !

Vackra varelser....... :love:

Jag tycker mig se att fler än jag har fjordhästar som är sotis!

Undrar om det har något med rasen att göra.... ;)

Jag hade två (foderhästen har fått åka hem nu)
Dom älskade varandra men när jag kom var de rivalitet :smirk:
Vem som skulle bli kliad, när jag kom var de tävling om vem som han först fram osv osv.

Jadå här är det fullt av avundsjuka...
Mitt sto visar det genom att gå längst ner i hagen å tjura om man pysslar med en annan häst.
Shettis valacken visar det genom att bitas, på det sättet får han mest uppmärksamhet har han förstått :smirk:

4 åriga islandsvalacken hänger med huvudet över ryggen på 5 åriga islandshästvalacken när man borstar honom.4 åringen försöker dessutom få uppmärksamhet genom att vilja vara i ansiktet på en å pussas(sånt går inte att bli arg på).
Medan 5 åringen puttar bort andra hästen så han kan få all uppmärksamhet för sig själv.
Dom är lustiga :love:

När jag hade min nuvarande häst på sommarbete tillsammans med ett gäng andra hästar så kom hon och ställde sig över mig om jag satte mig på nånting i hagen. På det sättet så kunde hon ge dom andra ett tjuvnyp om dom kom för nära och kom dom bakifrån lappade hon till dom med en bakfot.

Min ponny är väldigt avundsjuk av sig. Dock är ponnyn och min stora häst jättebra kompisar, trivs bra med varandra och går i samma hage och har kul tillsammans, men ponnyn blänger på mig när jag tar hand om den andra hästen om han ser det (står i två olika stalllängor så de ser inte varann så ofta), tjurar och springer iväg när jag ska hämta dem i hagen (den stora hästen går in snällt). Fast nu börjar ponnyn lära sig att komma med in...

Han är ju lite charmig på sitt sätt, samtidigt som jobbig och jag hoppas verkligen inte att stora hästen tar efter hans beteende, speciellt i hagen. För mysigare och gladare häst att plocka in från hagen är sällsynt! :love:

Haha väldigt kul att läsa ditt inläg! Känner verkligen igen mig och min lille gosse i det du skriver. Har nu tagit en foderhäst sedan ett år tillbaka och han är inte go på henne när jag pysslat om henne, ridit etc.Obs han visar inte något mot mig utan det går ut över de andra hästarna .Han försöker till och med komma åt henne i gången för att ta sig ett nyp! Det är verkligen viktigt att jag börjar med honom, vid tex täckesbyten, utsläpp `pyssling´etc. Annars är han sur som ättika och det krävs mycket krusande från min sida för att få honom go igen. Annars är han snäll mot de andra hästarna men visst märks det att väldigt tydligt på honom att han är avundsjuk och att matte är hans! :angel:

Mitt sto är väldigt avundsjuk just nu....fick hem unghästen igår.. Idag när jag skulle gå ut i hagen o gosa med gammel damen så backa hon och gick därifrån..hon va allmänt sur helt enkelt..

Min connemara var världens snällaste å pålitligaste häst men gick jag ex hand i hand med en pojkvän klämde han sig mellan eller tom hötte åt honom med framhovarna.
Gick jag å en kompis in i boxen samtidigt så knuffade han ut henne ur boxen.
När jag blev gravid stod han läääänge och lutade pannan mot min mage och sen pratade han öht inte med mig resten av graviditeten!
Han kom inte fram till mig mer i hagen utan gick direkt till kompisen som han brukede putta ut ur boxen. Den tiden gjorde verkligen ont i mitt hjärta.
Sen när bebisen var född, var allt ok igen. Å han älskade ungen. Han fick hänga i svansen på honom och sitta under magen osv
När jag var borta på praktik i fem veckor spelade han fan med dom som skötte och red honom. Gick inte att ens få på grimman o boxen, helt bändig att leda och hivade av hon som red.
Jag blev väldigt förvånad när jag hörde om det här, trodde inte elakhet ens existerade i hans värld.
Mycket speciell häst och sorgen var stor när han måste avlivas. :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 212
Senast: Grazing
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar