Avtal, hund på prov

ISABEL

Trådstartare
Jag har förstått att det är stor skillnad på foderavtal för häst och hund, men det är ändå ett liknande avtal för foderavtal för häst som jag söker, fast det ska gälla för min hund. Jag har sökt på Google, men utan resultat. Nu vänder jag mig till er, med förhoppning om att ni kan hjälpa mig.

Jag ska låna ut min kastrerade blandrashane till en person på prov under ett par månaders tid. Om personen trivs med hunden och hunden trivs i sitt nya hem och allt går som en dans, då är vi även öppna för att skriva över ägarskapet.

Personen som nu ska låna vår hund på prov ska stå för hundens löpande kostnader, plus självrisken vid eventuell veterinärvård. Precis som en fodervärd till en häst gör.

Jag vill heller inte ha något som helst ansvar för om hunden orsakar annan hund, personen som lånar honom eller annan person skada. Nu tror jag inte att detta händer då jag har världens snällaste hund, men jag vill ändå inte ta något ansvar OM något händer.

Vet ni något bra avtal som täcker detta eller skulle någon vänlig själ vilja hjälpa mig att kludda ihop ett bra avtal? :)

Sv: Avtal, hund på prov

Det finns foderavtal på SKK:s website. Kolla om det kan passa. Jag har för mig att man kan skriva i egna villkor nånstans också.

Jag är skeptisk, oavsett hur avtalet är skrivet så kan du aldrig friskriva dig från lagen. Och lagen säger att hundägaren har strikt anvar, det gäller ändå.

Fast de andra grejerna går att skriva om.

Delvis KL och OT

Jag har aldrig satt mig in 100% i detta med avtal, men har en fråga som hör till ämnet som någon kanske kan svara på.

Om man skulle vilja låna ut / sälja / ta ut på foder eller liknande som i TS fall, MÅSTE man gå via "riktiga" avtal som redan finns ( som tex där dpmatte skriver att det finns på SKK`webbsite) för att det ska gälla?

Kan man inte göra ett eget, där man skriver vilka "regler" man vill ska gälla just för denna hund/häst i det enskilda fallet?

Tänker att det är upp till de inblandade att skriva på avtalet så att båda parter gå med på det. Gäller inte ett "eget" papper med namnunderskrifter, eller varför söker personer redan färdigskrivna avtal?

Jag är skeptisk, oavsett hur avtalet är skrivet så kan du aldrig friskriva dig från lagen. Och lagen säger att hundägaren har strikt anvar, det gäller ändå.

Fast de andra grejerna går att skriva om.
Njae det kan även gälla om en person har ansvaret över hunden men inte äger den. Jag vet ett fall där en person fick stå för ansvaret när hen rastade en hund som bet ett barn. Hunden var inte personens hund utan hen skulle vara snäll och låta hunden kissa eftersom ägare (en missbrukare) var avdäckad..

Vi har avtalsfrihet i Sverige, så det är klart man kan göra egna avtal (under förutsättning att innehållet inte bryter mot generella föreskrifter)

Däremot kan medlemmar i SKK vara tvungna att följa deras regler eller riskera att uteslutas.

När det gäller fodervärdsavtal så innebär det i SKK:s värld att ÖVERLÅTA en hund till fodervärden men med bibehållen avelsrätt (och ev med rätt till utställning och tävling/prov). Enligt avtalet övergår hela rätten till fodervärden efter x valpkullar eller när hannen fyllt 7 år och med tanke på att hannen är kastrerad är det knappast ett lämpligt avtal.

Gäller inte ett "eget" papper med namnunderskrifter, eller varför söker personer redan färdigskrivna avtal?

Nu har jag ingen koll på just avtal i hundsammanhang men detta gäller ju avtal överhuvudtaget. Och jo visst är det så att ett eget papper med namnunderskrifter funkar hur bra som helst OM man vet vad man håller på med. Vissa formuleringar som den som skriver avtalet kan tycka verkar jättebra kan tolkas på helt andra sätt, man kan råka avtala om någonting som inte går att avtala om vilket i värsta fall kan göra hela avtalet ogiltigt och framför allt så kan det vara väldigt lätt att missa någonting man borde ha med :)

Det enklaste om man vill ha något egetskrivet är egentligen att ta ett färdigskrivet och sedan ändra i det efter behov (under förutsättning att man är införstådd med gällande lagstiftning i ämnet)

Kan det vara ett alternativ att sälja hunden med x månaders prövotid?
Då har ju ägarskapet och allt sådant gått över på en gång, och allt är ok om de vill behålla vovve. Funkar det inte så köper ni tillbaka för x pris.
Viktigt att skriva att köparen är skyldig att hålla hunden försäkrad under prövotiden annars utgår vite/alt att ni tar tillbaka hunden utan att betala tillbaka köpeskilling eller så. Viktigt att ange vad som händer om man bryter mot avtalet.

Eller vill du behålla möjligheten att ta tillbaka hunden om du inte är nöjd med "köparna"?

Jag föreställer mig att samma regler ungefär lär gälla med hund som med häst, så du kan väl bara skriva av ett vanligt hästkontrakt och ändra på lämpliga ställen.

Angående det där med färdiga kontrakt, så är det väl så att man helst tar ett färdigt, så vet man att man inte avtalar om något som strider mot någon köplag eller liknande, så att det blir ogiltigt det man avtalat om.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 118
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 693
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama