Avtal för gödselhantering

S

sara76

Hej!
Är ny här och gissar att någon kanske kan hjälpa mig:)

Jag och min sambo har egen gård med ett stall där vi har våra 6 hästar. Har gödselplatta (godkänd för 4 år sedan då det var inspektion). Våran granne har jordbruk och tömmer våran stack och tar hand om gödslet (plöjer ner) 2 ggr/år.
Nu ska miljökontoret göra en "raid" här bland stallarna under hösten för att se hur vi hanterar gödsel mm. Fick ett infomail och där står att de vill se ett avtal för gödeselhanteringen. Vi har inget skrivet med bonden utan vi ringer när vi behöver tömning.
Måste man ha skriftligt avtal? Isf, vad ska stå i ett sådant? Hur ser era avtal ut?
Har pratat med bonden och han har heller ingen aning om vad som bör stå...:confused:... så... hjälp!

Sv: Avtal för gödselhantering

Kan egentligen inte svara på er fråga men tex LRF borde ha erfarenhet av sådana avtal. Och många bönder är ju medlemmar i LRF och om "er" bonde är medlem i LRF borde han kunna få hjälp med avtalsskrivning därifrån. Eller är ni också medlemmar?

tillägg jaha lovisaleonora var snabbare

Senast ändrad:

Tack för era svar:-)

Han är säkert medlem i LRF får kolla det;)
Annars borde man väl kunna knåpa ihop nåt själv, eller?

*KL*

Jaha, då fick man lära sig något nytt idag. Människan har klarat sig hur länge som helst utan sådana här saker, men 2010 har tydligen någon kommit på att det är nödvändigt att ha skriftliga gödselhanteringskontrakt. Bara att inse att överheten totalt omyndigförklarar alla som vanligt. Fortsätter det så här så ska de väl snart ha koll på var katten skiter också.

Jag tycker det är bra, snusket med gödsel måste få ett slut. Hästeriet är en stor producent av gödsel, och att som tidigare köra till tippen med det tycker jag är oförsvarbart.

Många bönder har tidigare tagit betalt för gödsel de inte har rätt att sprida, vilket också är ett problem. Det är dessutom betydligt längre sedan än i år som det krävts kontrakt om man inte själv har spridningsareal för sin gödsel.

Personligen tycker jag det är skönt att slippa hitta smygdumpad gödsel i skogen och på andra ställen där den inte hör hemma.

Tänk vilken fruktanvärd miljöförstöring det måste varit på 1800-talet när det fanns många gånger fler hästar än det finns nu. Det absurda är ju att bönderna inte får sprida hästgödsel som de vill. Man tycker ju ändå att hästgödsel borde kunna ingå i ett kretslopp och ifall man använde mer hästgödsel skulle man ju kunna minska på konstgödsel som kräver en massa olja vid tillverkning.

Själv har jag en bonde i närheten som tömmer min gödselstack. Jag har uppfattningen att han är glad att få gratis gödning av mig och jag är glad att någon tar hand om det. Känns som en win-win situation, men som det verkar se ut hos andra ska jag väl vara glad att han inte skickar en faktura för att han hämtar gratis gödsel.

Det är svårt att få bönder att ta hästgödsel eftersom den sällan är tillräckligt välbrunnen för att använda. Då måste den läggas i stuka (vilket ofta ska godkännas), alternativt förvaras i egna stacken om man har utrymme till det.

På 1800-talet hade vi inte konstgödsel utan använde gödseln i kretsloppet - vilket är anledningen till att vi nu har detta kontrollsystem. Det du spottar över är alltså det du hyllar i nästa inlägg.

Det är klart att han inte tar mitt gödsel och lägger det direkt på åkern, utan det får ligga och brinna till. Jag har för mig att man får lägga stukor på de åkrar man har tänkt sprida gödslet på så det borde inte vara så stora problem ifall man vill hantera det helt lagligt och inte har plats på sin egen gödselstack.

På något sätt känns det ju som att denna typ av hantering borde uppmuntras av myndigheterna istället för att göras krångligare med en massa krav på blanketter och tillstånd. Med tanke på hur mycket bönderna klagar på hur dyrt konstgödslet blivit borde de ju också vara intresserade att minska sin användning av konstgödsel.

Här behövs tillstånd för att lägga stuka ute. Och man får betala för att bli av med hästgödsel. Vilket gör att många är kreativa och blir av med sin gödselstack på annat sätt. Allt för att spara pengar, man vill ju inte att hobbyn ska kosta...

Och dessa "kreativa" lösningar innebär inte att gödseln kommer till nytta där den borde göra nytta, d v s som gödning.

I vilket fall som helst är det ju synd att myndigheterna gör det onödigt krångligt att återanvända hästgödsel då det egentligen borde vara en attraktiv produkt som man inte borde behöva betala för att bli av med.

Mja det är ju inte alltid så attraktivt då många slänger både det ena och andra på gödselstacken. Snören, bandage, fimpar och för att inte tala om spill efter hovslagare med vassa sömspersar. Det är mer än en bonde som fått punktering på traktorn pga av det. Och ett traktordäck är dyrt. Men hästgödsel kunde bli mer attraktivt om man dels såg till att det verkligen inte slängs någonting olämpligt dels om man såg till att ha utrymme att låta det ligga tillräckligt länge, samt de kan behövas vändas för att brinna jämt.

Tex många trädgårdsentusiaster skulle gärna vilja ha hästgödsel men då måste den vara välbrunnen alltså nästan förvandlad till mylla, inte innehålla något skräp och helst ingen spån.

*KL*

Jaha, då fick man lära sig något nytt idag. Människan har klarat sig hur länge som helst utan sådana här saker, men 2010 har tydligen någon kommit på att det är nödvändigt att ha skriftliga gödselhanteringskontrakt. Bara att inse att överheten totalt omyndigförklarar alla som vanligt. Fortsätter det så här så ska de väl snart ha koll på var katten skiter också.

Det är många år sen de iaf här började kräva gödselavtal. I samma veva som det blev 'förbjudet' att köra det till tippen tror jag.

lahsd - det de helst VILL är att det blir just ett kretslopp. Idealiskt så ska hästarna äta grovfoder producerat på åker X. Och gödseln ska återföras till åker X.

Hästgödsel är prima på många vis, men det har en väldigt 'skev' sammansättning av fosfor/kalcium etc.

Men det man vill ha egentligen är alltså det totala kretsloppet, där gödseln återförs till marken där fodret producerats. Det går naturligtvis inte alltid, men det är målet. På det viset får man minst miljöpåverkan. För miljöpåverkan ger gödseln, så naturlig den är.

Men huvudsaken är som flera förklarat bra att man vet att gödseln återförs till odlingsmarken. Och inte dumpas i skogen, vid vattendrag etc.

Har man egen mark som gödseln sprida på behövs inte avtal, så tycker man gödselavtalet är överförmynder får man väl ta besväret att sköta det själv då?

Fast att lägga en stuka på den mark som ska gödslas verkar ju vara tillåtet. I alla fall enligt följande dokument: http://www.hasthalland.se/hastagarehallare/godselhantering/17DF9D83CEA84D308ECEDC20594A3347

I vilket fall som helst är det ju synd att myndigheterna gör det onödigt krångligt att återanvända hästgödsel då det egentligen borde vara en attraktiv produkt som man inte borde behöva betala för att bli av med.

Om folk hade skött sin gödselhantering på ett vettigt sätt så hade myndigheterna inte behövt ta till något kontrollsystem över huvud taget. Men nu är det ju inte så att folk vet vad de håller på med när det gäller gödselhantering, vilket innebär att gödselhanteringen måste kontrolleras av myndigheterna så att den hanteras på ett vettigt sätt. Så, sorry... det är knappast myndigheternas fel att folk inte har koll på vad de håller på med. Och att skriva ett litet avtal med sin lantbrukare, det är f...n inte ett dugg krångligt.

Om folk hade skött sin gödselhantering på ett vettigt sätt så hade myndigheterna inte behövt ta till något kontrollsystem över huvud taget. Men nu är det ju inte så att folk vet vad de håller på med när det gäller gödselhantering, vilket innebär att gödselhanteringen måste kontrolleras av myndigheterna så att den hanteras på ett vettigt sätt. Så, sorry... det är knappast myndigheternas fel att folk inte har koll på vad de håller på med. Och att skriva ett litet avtal med sin lantbrukare, det är f...n inte ett dugg krångligt.

Och tyvärr är det väl ofta hästfolk som inte riktigt har koll på detta då många hästmänniskor inte har jordbruksbakgrund. Det finns en hel del hästfolk som har jordbruksbakgrund men inte i lika stor utsträckning som tex "kofolk"

Som du ser i övriga svar så är det inte alls så självklart som du vill ge sken av, att alla sköter det de ska och sedan blir "trakasserade" av Länsstyrelsen och kommuner som kräver avtal.

Har man inget att dölja utan sköter det man ska - som det ska skötas - är det ju gjort på 3 minuter att printa ut och skriva under ett avtal.

Om man inte sköter det man ska och försöker mörka - då blir det jobbigare. Och det är ju precis vad som är meningen.

Och tyvärr är det väl ofta hästfolk som inte riktigt har koll på detta då många hästmänniskor inte har jordbruksbakgrund. Det finns en hel del hästfolk som har jordbruksbakgrund men inte i lika stor utsträckning som tex "kofolk"
mmmm.. Ville inte säga det, men så sant, så sant...

Liknande trådar

Anläggning Vad innebär det? Inte nog med att länsstyrelsen har bråkat med oss i många år om små mått hit och dit, nya regler och dispenser...
2
Svar
20
· Visningar
3 878
Senast: KungTulle
·
S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar...
2
Svar
26
· Visningar
3 867
Senast: stalle
·
Ekonomi & Juridik Har lite funderingar kring stallskötsel och ansvaret att se till allt funkar och att hästarna mår bra. Lite bakgrund till min...
Svar
2
· Visningar
1 357
Senast: Skruttan
·
J
Hästmänniskan Efter en tung vecka med avlivning av min ena häst så kommer nästa "slag" som gör att man bara vill kravla in under en sten och inte...
2
Svar
37
· Visningar
3 386
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar