Avstängd?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare trolli
  • Startdatum Startdatum
T

trolli

Varför får en häst permanent avstängning från trav? Och skulle det gå att häva?

Sv: Avstängd?

Beror på hur du menar. Man kan sätta permanet startförbud på en travhäst.Jag har själv gjort det med min då han aldrig ska starta mer utan vara ridhäst.Detta går aldrig att häva.Utan det är just permanet.
Tycker det är bra.. om man tex säljer en travare som ridhäst och vill försäkra sig om att den inte hamnar på banan igen kan man sätta permanet startförbud på den.Om tec hästen inte lämpar sig för trav eller har skador eller dyl som gör den olämplig.

OK.

Ja då är det som det är. Har en kallblodstravare som inte alls hade springhuvud som liten,han är 8 år nu. Säljaren satte startförbud på honom vilket jag tycker är lite synd,för nu vill han gärna springa,gör det med nöje och dessutom bra. Han har slagit min kompis kallblodstravare som brukar gå tider på runt 1.30...

Det var ju lite snopet då om den springer bra nu. Var den tänkt som ridhäst eller var det annat som fick säljaren att sätta startförbundet?
STC har ju satt reglerna så att sätter man permanet så går det ju inte att ta bort någonsin..Har du pratat med stc så att hästen verkligen har startförbud?

Ja jag ringde dom igår och frågade och så är det.
Ja det är väldigt snopet nu när han verkar gilla det. Han har varit så väldigt omogen och det är väl först nu som han börjar trampa ur barnskorna..
Han fick väl startförbud för just att han inte hade springhuvud.. Inte då iaf..

Ja jag ringde dom igår och frågade och så är det.
Ja det är väldigt snopet nu när han verkar gilla det. Han har varit så väldigt omogen och det är väl först nu som han börjar trampa ur barnskorna..
Han fick väl startförbud för just att han inte hade springhuvud.. Inte då iaf..

Många gånger kan det nog vara så att ägaren inte vill att någon annan ska lyckas bättre med hästen och då sätter man permanent startförbud på den innan man säljer, de är också skyldiga att tala om för köparen att hästen har startförbud och detta följs inte alltid!

Många gånger kan det nog vara så att ägaren inte vill att någon annan ska lyckas bättre med hästen och då sätter man permanent startförbud på den innan man säljer

Men så jäkla kul är det inte att se hästar man sålt som RIDhäst för att man vet att hästen gjort sitt & inte vill mer,varit skadad på något sätt återfinnas i startlistorna. Då önskar man att hade satt permanent startförbud.

Min Supergill-ue Valley Victory kommer jag sätta startförbud på den dagen han säljs som ridhäst. Han tränar som en gud, man är helt övertygad att "Nu, nu har han kommit över tröskeln" tills 500m kvar av loppet.

Vet en valack som såldes som ridskole häst, lättare lektioner pga en återkommande skada bla, som ridskole ägarinnan sålde vidare till ett par för en skitsumma. Dock fick de gamla ägarna (som fortfarande ägde hästen på pappret men ridskoleägarinnan hade Ägarskiftespappret klart för hennes underskrift men sålde den alltså innan) reda på det & hann sätta startförbud. Hästen är åter på ridskolan....

Knapplån...

Kostar det något att sätta startförbud på en häst, eller är det bara å lyfta telefonen å ringa?

Ett permanent startförbud går inte att häva, men....
....det gäller inte överallt.
En häst med permanent startförbud i Sverige kan starta t ex på Malta! De har inte samma regler som vi, så helt säker på att hästen inte startar mer kan man aldrig vara:eek:

Nej.Hästen behöver vara utdömd för att triangelmärkas.Eller ja man kan ju sätta en triangel på rumpan ändå om man vill.Dock behöver en häst som man sätter startförbud på inte ha några fysiska skador öht.Det är upp till ägaren endast hur man vill göra.
Triangelmärkning går ju ofta via vetrinär och försäkringsbolag.

Jag frågade på STC, då vi ville begära startförbud på en häst vi skulle sälja...

Då fick jag beskedet att; startförbudet är permanent och kan inte hävas, men att vissa länder t ex Malta inte bryr sig om hästen har startförbud eller inte...

Rätt eller inte - tja vad vet jag... Jag vill bara betona att helt säker kan man inte vara. Har du otur kanske din pålle dyker upp på en tävllingsbana någonstans:cool:

Jag frågade på STC, då vi ville begära startförbud på en häst vi skulle sälja...

Då fick jag beskedet att; startförbudet är permanent och kan inte hävas, men att vissa länder t ex Malta inte bryr sig om hästen har startförbud eller inte...

Rätt eller inte - tja vad vet jag... Jag vill bara betona att helt säker kan man inte vara. Har du otur kanske din pålle dyker upp på en tävllingsbana någonstans:cool:

Fast om man tar tex Malta så köper inte malterserna "vad skit som helst".

Gäller startförbudet endast inom travet, eller kan du inte häller tävla hästen som ridhäst?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med OS-tävlingarna i Versailles har flera dressyr-ryttare blivit tilldelad en muntlig varning. Anledningen är att det...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka