Avstånd!?

Elma_vip

Trådstartare
Jag skulle behöva hjälp med några olika avstånd, mellan travbommar, galoppbommar, mellan hinder, mellan bom och hinder, studs, ja allt som har med avstånd att göra. :P

Det ska vara avstånd som "passar" en häst på 1,52cm i manken (om det spelar nån roll)

Denna häst är det jag ska använda avstånden till:
th_DSCN1608.jpg

Mvh Diana

Sv: Avstånd!?

De här använder jag till d-ponnyn (147 cm hög).

Travbommar - 1,20 - 1,30 m
Galoppbommar - 3,0 - 3,20 m
Studs - 3,20 - 3,40 m
Kombination - ca 7 m

På stor häst ska du ha ca 3,20 till galoppbommar som ligger på marken och 3,50 till upphöjda (studs). Travbom framför hinder ska ligga ca 2,20 framför, galoppbom ca 3,5m framför. Kombination på
1 galoppsprång 7-7,5, 2: 10,5-11, 3: 14-14,5, 4: 17,5-18,5, 5: 21-22, 6: 24,5-25,5 osv..
Dessa avstånd gäller när du hoppar lite högre hinder och galopperar på som om du red en bana. Ska du hoppa mer för gymnastik med lite lägre hinder kan du dra ner avstånden. Kan tex ha 4 språng på 14m eller ha 6-6,5 m i en kombination.. Beror på vad du vill träna på. Hör av dej om du vill ha fler tips..

Såg nu att det var en "liten" stor häst du hade. Korta avstånden något..

Docka skrev:
Travbommar till min häst (stor, 1.68), har jag fyra, eller fem fot..:D
Nu när du säjer det så tror jag mej komma ihåg att jag hade ca 3-3,5 fot till min D-ponny på travbommar. Kör som sagt ögonmått nu för tiden men 4-5 låter lagom för stor häst! Du som hade en häst som va 152 ska nog testa med 3.5-4.

Höjden på hästen spelar inte så stor roll utan det beror på vilka gångarter den har!:idea:
Har din häst stor gångarter så kan du använda samma avstånd som en normal stor häst och om du har en kort sprungen häst så kan du korta ner avstånden något:banana:

Hoppas det hjälper dej lite:bump:

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 599
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
715
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: elendril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka