Avstånd vid studs

Cezzan

Trådstartare
vad ska man ha för avstånd mellan hindrena vid studs?
hästen är 155 cm hög och har väl normal steglängd.
:confused:

beror ju lite på syftet med övningen men ca 3.20 till 3.50 borde väl passa. Du ser ju om hästen hoppar lugnt och rytmiskt. :bump:

"lånar tråden en stund bara"
om det är en c-ponny då? hinderna är då ca 70-80 cm höga

Varför så hög studs?:confused: Mina hästar går sällan på studs över 50cm.. Avstånden förändras ju om hindren blir högre.. Men normal studs för en normal C-ponny brukar vara ca 2.50 m. Dock gäller ju samma som tidigare, huvudsaken är ju att hästen hoppar lugnt och rytmiskt. Man kan alltså behöva korrigera avstånden om man ser att det verkar långt eller kort. Lycka till!

det torde väl bero lite på språngens längd??? Mitt hbl är 170 och jag hoppar lätt 2,80 - 3.00 m i studsavstånd men 3,5 tycker jag personligen låter lite långt, även för en häst som är storgalopperad.

Som sagt, det beror ju på syftet med övningen. Jag skulle tro att de finns hästar som kan gå på studsavstånd på allt mellan 2 och 4 meter, just därför skrev jag att huvudsaken är att hästen hoppar lugnt och rytmiskt. Börja på 3 meter så märks det om ni får länga eller korta. :idea:

det där är ju väldigt olika som sagt beroende på hästens "steg" längd. min häst är 173 och jag hoppar studs med 3m avstånd och ibland ännu kortare om jag vill att han ska fånga upp sig själv lite mer och komma upp sig istället för att bli lång. så det är ju väldigt olika beroende på syfte vill du att hästen ska länga sitt steg har du ju ett lite längre avstånd och tvärt om!!

men som sagt vittsen med studs är inte att hoppa högt utan att få hästen uppmärksam och träna tex taxering :) hoppas mitt inlägg iaf hjälpte lite.. :D

min lilla häst klarar hoppa stuts på 6 meter.. (det va meningen att han skulle ta ett galoppsprång mellan hindren men det sket han i...)

Pållen jag rider hoppar studds på 3.25, vilket passar honom bra.. Han är inte så speciellt jätte stor galopperad.. Har väl ngt. kortare galoppsprång än normalt..

Sv: Avstånd vid studs

"Studs" Är när avståndet är så litet att hästen måste hoppa utan att ta ett galoppsprång i mellan. Avståndet kan varier från 1,50 till MAX 3 meter!!!! Annars är det ingen studs utan en kombination! Studens ska vara flera hinder på rad så att hästen måste upp-ned-uppned, utan galoppsprång!

Det kan ju inte vara en kombination om det är ca 3.5 m :p

Sofie_B: Kör också alltid på max 3! :)

Bisse är 1.73 i manken. Dessutom är han ingen supervan studshoppare, jag brukar ha 3,50 meter när vi hoppar studs. Med en mer van häst / mindre häst kan man såklart minska avståndet!

Avståndet kan varier från 1,50 till MAX 3 meter!!!! Annars är det ingen studs utan en kombination!

tänk vad mkt nytt man får lära sig :angel: :smirk:

få hästar får in ett riktigt galoppsprång på avstånd på 3,5 eller 4m så även det brukar vara studs...
i en kombination är det (iaf avsett att det ska vara) ett eller två galoppsprång mellan hindrena

om hästen inte tar något galoppsprång emellan hindrerna så är det fortfarande en studs, oavsett hur långt det är emellan ;)

min häst hoppar kombinikation (1galoppsprång mellan) på ca 3m och 2 glp språng mellan 6m.
har inte hoppat mkt studs med henne, (eller det var länge sen) kan nån hjälpa med avståndet? taack.
hästen är 152cm och ganska normalt galopperad, (kan ha brottom mot hindrerna) vad ska jag ha för avstånd?
:)

studs är ca 3 meter. jag har aldrig längre. 6m borde bli ett galoppsprång...

Min ponny på ~148 körde också studs på ~6m ;)
Inte riktigt meningen här heller då. Haha.

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
388
Senast: Freazer
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: co-SMAD4
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka