Avstånd vid löshoppning

M

Millan89

Nu i helgen ska jag och min hästägare åka och löshoppa våra två unghästar. Vi har löshoppat hästar tidigare men ingen av oss är särskilt bra på det här med avstånd eftersom vår tränare alltid har byggt banan åt oss. Tyvärr kommer vår tränare att resa bort i helgen, så nu behöver jag lite hjälp med avstånden.

Vi hade tänkt oss en bana med travbom, hjälphinder och ett galoppsprång till huvudhindret. Hästarna som ska hoppa är 2 år gamla och olika stora, så de kan inte hoppa med samma avstånd. Den lilla är runt 1,30 hög och den stora ca 1,55, så det är lite varierande storlek på dem. Vilka avstånd tror ni passar till dem?

//Millan

Sv: Avstånd vid löshoppning

Nu i helgen ska jag och min hästägare åka och löshoppa våra två unghästar. Vi har löshoppat hästar tidigare men ingen av oss är särskilt bra på det här med avstånd eftersom vår tränare alltid har byggt banan åt oss. Tyvärr kommer vår tränare att resa bort i helgen, så nu behöver jag lite hjälp med avstånden.

Vi hade tänkt oss en bana med travbom, hjälphinder och ett galoppsprång till huvudhindret. Hästarna som ska hoppa är 2 år gamla och olika stora, så de kan inte hoppa med samma avstånd. Den lilla är runt 1,30 hög och den stora ca 1,55, så det är lite varierande storlek på dem. Vilka avstånd tror ni passar till dem?

//Millan

Räknar den stora som ridhäst, den lilla som c-ponny (men självklart ska värdena bara ses som riktvärden och anpassas efter hästarna)

Hjälpbom i trav, 2,3-2,5 m för ridhäst , 2 m för c-ponny
Hjälphinder vid löshoppning 7 m för häst, ca 6 m för C-ponny

Liknande trådar

Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Hallonsoda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka