Avstånd till tävling?

Silver Girl

Trådstartare
Hur långt är "för långt" för att åka till en tävling? Om man tävlar på hobbynivå lokalt/regionalt?

Jag ska börja tävla i vår :) och den första tävlingen med lämpliga klasser ligger ca 2,5 timmar bort (räknat om man kör transport). Jag tyckte detta var ganska långt och tänkte vänta med tävlingsdebuten till en närmare tävling (och då senare datum).
Men många runt omkring mig verkar tycka att det inte är något större avstånd (och nu blir det troligen så att jag åker ändå, då jag plötsligt behövs i laget efter lite manfall).

Med i resonemanget kanske ska vara att jag inte har egen transport och måste låna/hyra samt är ovan att köra släp och gärna ser att någon annan kör min häst på längre sträckor (av säkerhetsskäl, litar inte på min egen förmåga ännu).

Sv: Avstånd till tävling?

Jag vill inte åka så långt för en vanlig tävling. Nu vet jag dock att Kalmartrakten är hopplös när det gäller tävlingar, särskilt vid lagtävlingar, och suckade ofta över det de fyra år jag bodde där.
I Östergötland, där jag bodde till 18-årsåldern, och här i Skåne skulle jag inte gärna köra mer än en dryg timme för en vanlig hopp- eller dressyrtävling. Fälttävlan eller särskilt ändamål gör att jag givetvis kan köra längre.
Det både av omtanke om hästen, omtanke om mig själv/medhjälpare, lathet och bensinkostnad.

Är du osäker över körandet men ändå vill åka så tycker jag att du ska be någon annan följa med som chaufför. Rättvisast mot både dig och hästen.

Under de omständigheterna så kanske det känns lite långt för dej, det kan jag förstå. Men om hästen är van och du har kört förr då är det inte särskilt långt alls. När hästen väl står i transporten och den rullar brukar de flesta hästar stå väldigt bra och lugnt och då är ett par timmar inte mycket.:idea:

Jag har eget släp men resonerar att det beror på vad det är för tävling.

Connemaratävlingar anordnade av SCS åker jag längre för. Har åkt från Norrtälje till både Hölö, Norrköping och Eskilstuna. Kan tänka mig åka lite längre om det är meeting.

Men vanlig lokal tävling håller jag mig runt Norrtälje och ev. Stockholm Norrort

Jag brukar ha maxgräns på ca 15 mil, och då är mina hästar vana att åka och jag kör inte själv.

Är det din och hästens första tävling är det kanske skönare att ta en på närmre håll :)

Jag åker inte längre än 15 mil helst. Men då är det FT-tävlingar det handlar om för de ligger sällan i närområdet..

Hopptävlingar finns det gott om inom 5 mils radie.

Både jag och min ponny är mycket morgontrötta (ponnyn blir långsur och allmänt grinig om man kommer för tidigt och dåmär det "kört") så vi brukar ha en maxlängd på ca 5 mil, och vid meetingar där vi åker längre brukar vi försöka komma kvällen innan.

I vårt fall är det bara jag som skulle totalt vägra att gå upp kl 4 för att åka till en tävling, hela dagen skulle vara förstörd. Går det inte att komma kvällen innan får det vara för min del om det är långt. Jag är en sömnberoende person som blir helt sänkt av att gå upp vid den tiden och det är dåligt när man ska på tävling.
Hästen däremot står med glittrande ögon vilken tid man än kommer på dygnet:D

Jag tävlar reg/nat just nu, men under året kommer jag att starta fler nationella än regionala tävlingar. Jag har turen att bo i blekinge, och då mycket nära till de flesta tävlingar i blekinge/småland/skåne. När jag åker på stora tävlingar ligger gränsen på 20-30 mil, men till vanliga regionala tävlingar åker jag sällan längre än 15 mil.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: Magiana
·
Tävling hästen min är svår lastad men går åtminstone in i transporten nu och åker bra, allt går bra när vi last tränar då jag är lugn och inte...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Novalisa
·
Tävling och vem har råd att tävla?? Att vara tävlingsarrangör har alltid varit kul - men jobbigt. Nu börjar det jobbiga vara det som tyvärr...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: IdaaaSun
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 469
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar