Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur brett vägområdet är beror lite på. Är vägen ny så finns det ett fastställt vägområde. Det område som är till för vägens "behov". Men är vägen äldre så finns det inget fastställt vägområde, såvida vägen inte är inom planlagt område. Då brukar man räkna vägområdet som det område som behövs för vägens funktion, dvs körbana, ev vägren, stödremsa, avvattning, snöupplag. Om vägen ligger på bank så brukar man räkna slänten + en meter från släntfot (om det inte är orimligt, går vägen "på skrå" i en sluttning kan man inte räkna så). Finns det ett vägdike så brukar dike +1 meter räknas till vägområdet. Även här om det inte är orimligt p g a hur det ser ut. Hur brett detta blir beror alltså på om vägen ligger högre/lägre eller i nivå med hagen. Nu har jag utgått från att TS med "allmän väg" avser en statlig eller kommunal väg. Det kan ju också vara en enskild (privat) väg som är öppen för allmän trafik. I så fall skulle jag ta kontakt med vägens ägare (t ex samfälligheten) innan jag sätter upp ngt staket.Minst två meter skulle jag säga. .. Snöplogen trycker undan snön långt ner i diket, och staketet åker med om det är för nära. Tror vägområdet är 3 m från vägkanten om jag inte minns fel. Dvs 3 m som väghållaren får använda vid behov, ex för att få undan snö.