Avstånd mellan bommar.

Sv: Avstånd mellan bommar.

Det beror ju på vad du har för häst. Hur stor den är och hur stor den är i steget....

Rebeccah skrev:
Hur många cm ska det vara mellan cavalettibommar?
I skritt, trav och galopp?

"Normalavstånd", utifrån dessa "normalavstånd" får man prova sig fram och rulla bommarna så det blir längre eller tätare mellan bommarna.

Skritt, ca 80 cm

Trav, ca 1,3 m

Galopp, ca 3 m

:bow:

Brukade stämma exakt på ett äldre halvblodssto, 163 hög som var lugn över bommar.

Kunde bli väldigt tätt mellan bommarna i trav och galopp på litet varmblodssto (LÄS RIDTRAVARSTO, inget annat som alltid måste påpekas om man säger varmblod), 158 hög som var het över allt som låg en dm över marken... :rofl:

Hehe, okej. Min kille är ganska långt i steget, med men mycket halhalter travar han lungt. Fast även han gillar att liksom "hoppa" över sånt som ligger på marken, hehe..

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama