Avstånd mellan bommar

M

mizzcat

Hur stort avstånd ska jag ha till min 160 höga vbl valack?Tänkte testa lite cavaletti imorgon. :)

Jag tror jag brukar ha 1,5 m avstånd mellan bommarna åt hästen som är 165.

Jag brukar ha ett stort kliv mellan bommarna, hon är runt 168 cm.

Ca 1,2 m till mitt hbl på 162 cm. Travbommar alltså.
Lite längre får du nog ha om din häst tar stora kliv!

Galoppbommar har jag drygt 3 m, du får kanske ha 3,5?

Ett galoppsprång för en normalstor häst med normalstort steg lär vara 3,5.

det är bara att testa sig fram.. alla hästar har olika långa kliv.. men det beror på vad du vill göra.. vill du öka över bommarna måste du länga avståndet.. vill du minska traven ska du korta avståndet.. men det ska kännas som att hästen bara flyter över bommarna när det är rätt.. inte snubbla eller ta 2 kliv mellan en bom...

Ja särskilt galoppbommar skiljer ju sig. Jag racar knappast över några galoppbommar med min häst, har henne snarare i kort lugn galopp o då blir avståndet lite kortare mellan bommarna.

Testa dig fram, hur gick det förresten?

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Freazer
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 480
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 123
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar