Avstånd mellan bommar och hinder?

H

hendelpendel

Hejsan!
Till vintern ska jag börja hyra en ponny som inte är jättebra på att bedömma avstånd till hinder. Har ju också i alla år på ridskolan fått lära mig att bommar före hindret kan underlätta -men dom sa alldrig hur lång det ska vara mellan bommarna och hindret.
Vet någon av er det? Hon är en ganska stor Dponny (145cm) och har normalgalopp enl.ägaren. Men hur långt är ungefär det?

Sv: Avstånd mellan bommar och hinder?

Galoppsprång; (alla enheter är angivna i Meter)
Ett språng: 7.0
Två språng: 10
Tre språng: 13-14
Fyra språng: 16,25-17,25
Fem språng: 19,5-20,5
Sex språng: 22,75-23,75

Det är lättast att använda måttband.

Om du ska ha en galoppbom innan hindret så brukar den ligga på 3-3,5 meter innan hindret beroende på hur stor galopp hästen har.

På halvblodet (172 cm i manken) som är ganska storgalopperad har jag 3,5 meter.

Om du utgår från måttabellen du fått här så provar du och anpassar mera exakt efter hästens gångarter. Då får du precis lagom avstånd. Tabellen anger avstånd för stor häst så du kan behöva korta dem litegrann. (beroende på hästens galopp)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama