Avstånd i Kombination

X

XELINA

Hej jag undrar om någon vet vad det står i TR om hur långt avstånd det skall vara i en kombination för D-ponnys på tävlingar.:confused: Både med ett och två galoppsprång.
Jag har hört att det skall vara runt 7 meter med ett galoppsprång, men min D-ponny (147cm) har väldigt svårt för att nå fram, så jag skulle verkligen vilja veta om det stämmer så jag inte tränar honom på fel avstånd.
Tack på förhand! :banana:

Sv: Avstånd i Kombination

Jag vet inte riktigt vad det ska va heller, men har samma problem som du med min ponny. Är också 147 i manke o har jätte svårt för att räcka ut, spec ifall det är räcke-räcke, o har därför börjat panga ur pga detta :cry:

Är inte det upp till banbyggaren att bestämma avståndet?
Jag vet inte men det borde väl vara så?

Men om din ponny har svårt att nå fram, öva mer på längre avstånd och "öva upp" det??

Det enda som står i TR är att det får vara max 12 m minst 4,5 m i kombination för ponny.
Hur långt det är på varje enskild tävling är upp till banbyggaren, och beror på vilken klass det är. Ju lättare klass desto sjysstare avstånd.
Jag har ingen vidare koll på ponny, men 7 meter låter hyfsat rimligt.

Ah, 7 meter är det för d-ponny. Prova att ha ett friskare tempo in då?

På 7 meter bör de räcka när hinderna kommer upp på full höjd. Normalt avstånd för D-ponny är 6,5-7m. Ju lägre hinderna är ju svårare blir det ju dock att räcka till, därför kommer inte kombinationerna förrän tidigast LB tror jag och då är ju hinderna 1m för D-ponny så då bör de räcka fram. Ska du träna hemma och har lägre hinder eller till exempel använder hjälphinder kan du ha kortare avstånd. Lycka till :)

Ok Tack för svaren!! :bump: Men då vet jag att det är min häst som har en kort galopp, så då skall jag träna upp den!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar