Avstånd i hoppning? :S :/

M

Murat

Jag vet att det säkert finns massa trådar om detta men min häst är lite spec. så vill ha mer exakta svar! :confused:

Jag har en D-ponny som är 147,5cm hög (enligt mätintyget i musklat tillstånd ca 150) Han är arab och har väldiga gångarter han har väldigt lång och stor galopp

han går på längre avstånd än de flesta andra maxade d-ponyerna

Nu är frågan

Hur långt tror ni avståndet ska vara för honom
mellan studs?
ett galopspprång emellan?
2 galoppsprång emellan?
3 galoppsprång emellan?

:confused:

Sv: Avstånd i hoppning? :S :/

PuttPutt

Har samma fråga, har också en häst på 150 centimeter men till skillnad från ovanstående EN HÄST ;)

Jag Jag har en D-ponny som är 147,5cm hög (enligt mätintyget i musklat tillstånd ca 150)

Förlåt för OT, men blir hästen högre i musklat tillstånd? har aldrig hört talas om det förut..:confused:

Men om ni vill veta så exakta mått så måste ni också skriva mer exakt hur långa galoppsprången är, annars blir det svårt, lång galopp kan vara både rätt så kort och vääldigt lång beroende på vem man frågar :angel:
Hur kan hästen blir högre när den är musklad? Inte sätter den väl muskler uppepå manken? :o

Förlåt för OT, men blir hästen högre i musklat tillstånd? har aldrig hört talas om det förut..:confused:

joo det är så att när hästen sätter muskler så sätter den muskler vid bogarna och då blir den högre
(därför vore det mer logiskt att mät hästen på korset eftersom den inte ändrar sig i höjd där så då går det itne muskla ned hästen och få ex. en 145cm hög att bli 136 cm typ -.-')

Men om ni vill veta så exakta mått så måste ni också skriva mer exakt hur långa galoppsprången är, annars blir det svårt, lång galopp kan vara både rätt så kort och vääldigt lång beroende på vem man frågar :angel:
Hur kan hästen blir högre när den är musklad? Inte sätter den väl muskler uppepå manken? :o

joo det är så att när hästen sätter muskler så sätter den muskler vid bogarna och då blir den högre
(därför vore det mer logiskt att mät hästen på korset eftersom den inte ändrar sig i höjd där så då går det itne muskla ned hästen och få ex. en 145cm hög att bli 136 cm typ -.-')

Min hästs galoppsprång är ungefär 4 mitemellan långa steg för mig om jag har fattat det rätt alltså min steg är typ (?) 70cm lång elelr nåt no idea men vad är normalt avstånd för Maxad D?

Om hästen är storgalopperad bör du jobba mer med galoppen så att du kan påverka och korta alt. länga vid behov. Det är nog viktigare innan du lägger upp studshinder. Jag har inte exakta mått att ge dig på studshinder men det kan du nog få av någon som är mer hoppinriktad än jag. Dock måste hästen gå att korta och länga i galoppen innan du hoppar den...är min åsikt;) (= mer dressyrarbete, alltså)

Men jag fattar inte, skelettstrukturen kan ju inet ändras av att muskler sätts.. eller? Manken är ju en del av skelettet..

Om hästen är storgalopperad bör du jobba mer med galoppen så att du kan påverka och korta alt. länga vid behov. Det är nog viktigare innan du lägger upp studshinder. Jag har inte exakta mått att ge dig på studshinder men det kan du nog få av någon som är mer hoppinriktad än jag. Dock måste hästen gå att korta och länga i galoppen innan du hoppar den...är min åsikt;) (= mer dressyrarbete, alltså)

Bara för att hästen är storgaloperad betyder det väl inte att ho inte kan rida?? Den kanse har lång galopp och man vill ju inte krulla ihop den till 1 m galopp hela tiden??:devil::D

-.-' det är precis sånt här som jag hatar skriver man att hästen är storgalopperad ja då måste man arbeta mer i dressyr och är en skit kass ryttare ungefär så. men om jag kortar in honom extremt mot hinderna ja då går allt back och han stannar! det är inte såna "råd" jag vill ha! jag vill bara veta avstånden!

förövrigt går han aldeles perfekt med galoppfattningar från skritt och hoppar runt nästintill på stället i DRESSYREN men nu är det hoppning jag snackar om min häst klarar inte att taxera om jag ska sitta och samla ihop honom något extremt

Men jag fattar inte, skelettstrukturen kan ju inet ändras av att muskler sätts.. eller? Manken är ju en del av skelettet..

min ridlärare förklarade det för mig en gång skit att jag inte kmr ihåg tror att det var nånting med att frambenet i sig från manken och ner til hoven faktist inte satt ihop (snackar om benet innuti nu) och att det är muskler som gör att benen sitter ihop i varann inga muskler så har hästen inga framben bygger man då på musklerna i bogen/frambenet ja då blir hästen högre så var det! fattar du?

hm okej, aa hade bara inte hört det påståendet förut :)

-.-' det är precis sånt här som jag hatar skriver man att hästen är storgalopperad ja då måste man arbeta mer i dressyr och är en skit kass ryttare ungefär så. men om jag kortar in honom extremt mot hinderna ja då går allt back och han stannar! det är inte såna "råd" jag vill ha! jag vill bara veta avstånden!

förövrigt går han aldeles perfekt med galoppfattningar från skritt och hoppar runt nästintill på stället i DRESSYREN men nu är det hoppning jag snackar om min häst klarar inte att taxera om jag ska sitta och samla ihop honom något extremt

Om hästen är så välriden som du säger ska du kunna bedöma avstånden själv då...:cool:

Varken mankhöjd eller galoppsteg är särskilt avgörande utan hur du rider hästen. Skulle se ut om man kom till en tävling och ansåg sig ha en för storgalopperad häst för att kunna få plats i en kombination.

Jag har på intet sätt givit min syn på HUR du rider eller VAD du kan! Det kan jag orimligen veta, eller hur?

Om hästen är så välriden som du säger ska du kunna bedöma avstånden själv då...:cool:

Varken mankhöjd eller galoppsteg är särskilt avgörande utan hur du rider hästen. Skulle se ut om man kom till en tävling och ansåg sig ha en för storgalopperad häst för att kunna få plats i en kombination.

Jag har på intet sätt givit min syn på HUR du rider eller VAD du kan! Det kan jag orimligen veta, eller hur?

nej eftersom det r hästens jobb han vet bättre än jag vilket tempo och längd på galopp han vill ha för att komma över hindret börjar jag bestämma och säga att du tar så långa galoppsprång och hopar av exakt där då hoppar han flackt och river

jag vill INTE ha "råd" jag vill bara veta avstånden kan det vara så svårt?

For det forsta tycker jag att du ska tagga ner lite, med din ton finns det ingen som vill hjalpa dig

For det andra sa kan du ju inte komma med ett sant idiotiskt pastaende som att det ar hastens jobb att avgora hur den ska ta sig over hindret. Att lata hasten bestamma takt och tempo kan bara bli farligt.
Hur tror du det skulle ga om jag bara lat min hast skota jobbet nar jag kommer in och ska hoppa i varldscupen?
Men, jag antar att de ryttarna inte heller paverkar sina hastar, utan de ar hastarna som skoter det hela.

I det stora hela tycker jag det verkar som att du inte riktigt har en bra "hoppgrund" (detta ar endast av hur jag tolar dina inlagg) och borde ga tillbaka nagra steg och se till att grunderna sitter innan du ger dig in pa avstand och liknande. En tranare later som en bra ide.

Dessutom kan en tranare som ser dig och hasten in action hjalpa dig med vilka avstand du behover for din hast pa ett helt annat satt an vi pa ett internetforum dar det enda vi fatt att ga pa ar att hasten ar storgalopperad. Det ar inte tillrackligt for att man ska kunna ge dig nagra konkreta tips.

Min häst är som ovanstående ca 150 cm hög och jag har väldigt lätt för att både ta tillbaka honom och galoppera på framåt. Och jag har samma fråga som TS. Alltså vilka avstånd som gäller för D-ponny? ;) Bara så att jag vet ungefär så kan jag exprementera mig fram till vad som fungerar för mig sedan. Behöver bara något riktmärke då hoppning och avstånd INTE är min starka sida, .... ännu ;)

Tacksam för svar :bow::bow:

Nu kanske jag missuppfattar frågan helt, men mig veterligen är studshinder en kombination av hinder som är så tajt att hästen inte hinner ta ett galoppsprång, utan landar och sedan trycker av mot nästa. Annars är det väl kombination vi pratar om?

/Apo, försöker minnas sin ridskole-tid :D

Senast ändrad av en moderator:

Om jag förstår dig rätt så har du rätt ;)
Förtydligande av vad jag menar:
Om hästen tar ett eller fler galoppsprång emellan hindrerna (två hinder eller fler) är det en kombination. Om hästen endast landar och hoppar upp igen (vet ej om man uttrycker sig så men iaf) så är det studs.
Har jag fått lära mig iaf, men jag är mer för dressyr. Men rätta mig snälla någon om jag har fel :laugh:

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 196
Senast: pastejja
·
Hoppning Hej! Jag har en ponny, som jag kör i vanliga fall, som jag vill träna lite studs-serier med för att träningen ska bli varierad...
Svar
11
· Visningar
2 215
E
Hoppning Jag behöver lite hjälp med avstånden på bommarna och hindrena. Jag har en D-ponny/liten häst som är någonstans mellan 148-150cm i...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: Kaffikakk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix