Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det skulle jag kunna tänka mig om jag bor i ett land där grundtron är islamisk. Nu blir det väl ett ramaskri här men Sverige är ett protestantiskt land och grundtron i Sverige är kristendom. Flyttar jag utomlands kan jag behålla en del av mina seder men måste också kunna anamma landets traditioner. Kan inte som invandrare köra mitt race och kräva att ett helt land ska ändra sina vanor och skriva om grundlagar för min skull. Tycker vi ibland är så rädda för att vara "rasistiska" att det går åt andra hållet. Vi tillåter och ursäktar mycket för att inte kallas rasist.
Har en skola i många år haft som tradition att hålla skolavslutningen i kyrkan ska skolan även i fortsättningen kunna göra det oavsett vad eleverna har för religion.
Ja, det skulle jag kunna tänka mig om jag bor i ett land där grundtron är islamisk. Nu blir det väl ett ramaskri här men Sverige är ett protestantiskt land och grundtron i Sverige är kristendom. Flyttar jag utomlands kan jag behålla en del av mina seder men måste också kunna anamma landets traditioner. Kan inte som invandrare köra mitt race och kräva att ett helt land ska ändra sina vanor och skriva om grundlagar för min skull. Tycker vi ibland är så rädda för att vara "rasistiska" att det går åt andra hållet. Vi tillåter och ursäktar mycket för att inte kallas rasist.
Har en skola i många år haft som tradition att hålla skolavslutningen i kyrkan ska skolan även i fortsättningen kunna göra det oavsett vad eleverna har för religion.
Att personliga kommentarer som är helt onödiga och ointressanta för oss andra tillför inte någonting.
Att ha olika åsikter är berikande och ibland händer det att jag ändrar uppfattning i en tråd!
Ägnar vi oss åt pajkastning och personliga sidospår spårar en tråd lätt ur och då kan vi missa någonting!
Vare sig man vill fira skolavslutning i kyrkan eller inte!
Förstår du nu?
Ja, tydligen är det många som undviker kyrkan av olika skäl. Jag är väl kanske naiv när jag inte förstår varför frågan är så laddad. Jag har ofta suttit i kyrkan (på mer religiösa tillställningar som dop etc) och inte hållit med om vad som sagts, men ändå inte känt mig särskilt obehaglig till mods. Men det kanske andra gör, jag vet inte....
Skolavslutning i kyrkan = Gudstjänst
Ja, om det är vad du mfl tycker, så är det bara att konstatera att fortsatta "förklaringar" är helt meningslösa.
Fast, jag anammar inte dessa traditioner. Eftersom jag inte är religiös. Det är ju religiösa traditioner.
Varför ska muslimerna då behöva göra det?
Vi har religionsfrihet i det här landet.
Ok att du inte anammar dessa religiösa traditioner men antar att ni firar både jul och påsk som faktiskt inte skulle funnits som röda dagar om vi hade kristendom som grundtro i Sverige.
Tror att många är lite skenheliga eftersom de gärna ser fram emot de extra röda dagarna på året som kristendomen ger oss!
Är, precis som Gnist, tacksam att skolan här inte har tagit bort traditionen med skolavslutning i kyrkan.
Ok att du inte anammar dessa religiösa traditioner men antar att ni firar både jul och påsk som faktiskt inte skulle funnits som röda dagar om vi hade kristendom som grundtro i Sverige.
Tror att många är lite skenheliga eftersom de gärna ser fram emot de extra röda dagarna på året som kristendomen ger oss!
Är, precis som Gnist, tacksam att skolan här inte har tagit bort traditionen med skolavslutning i kyrkan.
Jag tycker det är intressant att jul och påsk alltid kommer upp som argument i sådana här trådar.Ok att du inte anammar dessa religiösa traditioner men antar att ni firar både jul och påsk som faktiskt inte skulle funnits som röda dagar om vi hade kristendom som grundtro i Sverige.
Jag känner flera stycken helsvenskar som konverterat till Islam. Ska dom utvandra då menar du?
Förstår inte frågan eller vad den har med skolavslutning att göra?
Kan inte som invandrare köra mitt race och kräva att ett helt land ska ändra sina vanor och skriva om grundlagar för min skull. Tycker vi ibland är så rädda för att vara "rasistiska" att det går åt andra hållet. Vi tillåter och ursäktar mycket för att inte kallas rasist.