Avskoning av häst

T

Ticka

Funderar på att ta av skorna på min tjej.Vill veta vad ni som har erfarenhet av det tycker. Mycket tacksam för svar. :bow:

Sv: Avskoning av häst

Du kan ju PROVA och se hur hästen reagerar. Om den kan röra sig normalt i sin HAGE så är det ett bra tecken! Asaflt och grus kan man ju undvika, bara de kan röra sig som vanligt i sin hage.

Däremot ska du INTE plocka av skorna såhär års! Mycket större risk att den INTE klarar av barfota pga stenhård mark överallt. Vänta till sena våren eller sommaren... dygnet runt-bete är det bästa.

Min häst misslyckades totalt (orkar ej gå in på det nu) men stallets fyra andra hästar verkar ha superbra hovar!! (fjordingar, islänning, nsv travare) De reagerade knappt när man tog av skorna. De går också att rida utan problem (och har vart barfota bara två månader)! Men de rids bara ca 1-2dag/vecka just nu...
En av fjordingarna är dessutom en FÅNG häst :eek: . Ägaren har extra uppsikt på den men den ömmar inget heller och verkar gå jättebra barfota. Rida också!! :confused: ;)

ger dig samma råd som milly, vänta till våren/sommaren och se hur hon reagerar. du kan ju prova med bara bakskorna först om hon varit skodd längre tid utan uppehåll. jag drog skorna av min förra våren, och är jättenöjd! det bästa är ifall du kan låta henne gå ute dygnet runt, så hon kan röra sig när hon vill och då öka blodcirkulationen som skyndar på läkningen. du kanske inte kommer att kunna träna hästen som du är van, men att skritta ut på så varierande underlag som möjligt och sådant hästen klarar av. av egen erfarenhet så kan det funka riktigt bra första månaden, men bli lite stelare efter en månad när hovarna börjat återhämta sig och få känseln tillbaka. du kan hitta massa länkar om du söker på barfota här på forumet, så det finns en hel del läsmaterial till våren. ta hjälp utav en barfotaverkare, jag rekommenderar AANHCP, sk vildhästmetoden. vad har du för häst? hur gammal o hur länge har den varit skodd??

Tänker du ta av skorna nu ? Varför ? Har du noll erfarenhet av hårt underlag ?

Jag kan enbart rekommendera avskoning! Men för säkerhets skull kan det ju vara bra att vänta ett par månader. Gör det sen! Det är enbart upp till hästägaren om det funkar eller ej, om man kan anpassa sig under den tid det tar för hästen att ställa om sig. Jag vet att många har svårt för det och då är det ingen bra idé, men om man låter hästens bästa gå först så... JA! Det är klart att det tar ett tag för dem att vänja sig, men jag tycker enbart att det är positvt att han har börjar reflektera över var han sätter sina fötter. Det har t.o.m. fungerat bra nu med halkan, om man bara väljer var man rider, men jag tycker nog att man var tvungen att tänka på det innan också. Red en skodd häst förut och hon som hade henne tyckte att, men vadå, du kan ju rida på vägen, men inte sjutton ville jag rida där det var bara is, trots broddar och allt, de kan ju halka ändå. Jag har istället valt att låta min häst ta det lilla lugna nu när det är som värst (stenhårt, halt och ingen snö), men man kan ju göra annat istället! Bara skogsturer och markarbete, så kan vi rida stenhårt under sommarhalvåret istället, då han verkligen behöver mycket motion för att jämna ut med betet!

kolla in harmonyhorse.se (aanhcp)

inte strassermetoden (men det har väl alla fattat vid det här laget???)

Mynta2 skrev:
Tänker du ta av skorna nu ? Varför ? Har du noll erfarenhet av hårt underlag ?

Nej, jag har inte tänkt att ta av skorna nu, om jag nu bestämmer mig för att testa så blir det till våren sommaren när marken är mjuk och hon går ute dygnet runt.

Hon är ett 9 årigt varmblod som, vad jag vet alltid har haft skor. Men hovarna är starka och friska så hon har bra förutsättningar. Precis som någon skrev här så hade jag tänkt att börja med bak och se hur det funkar. Men jag antar att i övergångsfasen så kan hon ömma ganska rejält :( och efter vad jag har förstått så måste man väl låta det vara så en liten stund för det tar väl ett tag för hovarna och anpassa sig antar jag.... Men frågan är, hur mycket är man beredd att se sin häst lida? För det e ju inte kul! :cry:

Du kan göra så att du ex tar av hästen skorna bak och skor med hippogrip fram www.softlife.se

De ger mer belastning på sulan än järnskor och är mer som barfotagång varför de kan därför vara bra att börja med så man får en mjukare övergång.

Ticka skrev:
Men frågan är, hur mycket är man beredd att se sin häst lida? För det e ju inte kul! :cry:

Hur mycket hästen får lida beror till största del på ägaren.
Vissa hästar kan bli superömma och då får man ändå överväga skor, men de flesta klarar bra att gå i hagen, i vägrenen och på ridbana utan att ömma. Är man då som ägare beredd att ge hästen den tid den behöver så innebär det inget lidande för hästen. härdningen av hovarna sker succesiv så man får lägga in kortare promenader på grus etc och sen utöka efterhand som man ser att hästen klarar det. Det finns olika boots att använda vid ridning om man ex har mycket grusvägar.

Att tänka på är att mycket fukt gör att hästen kan ömma mer vilket många fick erfara den här blöta sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Amk
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
688
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !