Sv: Avskoning av häst
Jag kan enbart rekommendera avskoning! Men för säkerhets skull kan det ju vara bra att vänta ett par månader. Gör det sen! Det är enbart upp till hästägaren om det funkar eller ej, om man kan anpassa sig under den tid det tar för hästen att ställa om sig. Jag vet att många har svårt för det och då är det ingen bra idé, men om man låter hästens bästa gå först så... JA! Det är klart att det tar ett tag för dem att vänja sig, men jag tycker enbart att det är positvt att han har börjar reflektera över var han sätter sina fötter. Det har t.o.m. fungerat bra nu med halkan, om man bara väljer var man rider, men jag tycker nog att man var tvungen att tänka på det innan också. Red en skodd häst förut och hon som hade henne tyckte att, men vadå, du kan ju rida på vägen, men inte sjutton ville jag rida där det var bara is, trots broddar och allt, de kan ju halka ändå. Jag har istället valt att låta min häst ta det lilla lugna nu när det är som värst (stenhårt, halt och ingen snö), men man kan ju göra annat istället! Bara skogsturer och markarbete, så kan vi rida stenhårt under sommarhalvåret istället, då han verkligen behöver mycket motion för att jämna ut med betet!