Avsaktningar/övergångar

M

malinvz

Jag har lite frågor gällande avsaktningar och övergångar. När jag ska sakta av till skritt från trav tex, så drar han bara upp huvudet och hänger sig i bettet. Han har fin och rätt så stadig form i trav, även i skritten, men det är i just avsaktningen som har tar upp det. Försöker att stanna så mycket som möjligt med hjälp av sätet, men han är inte så lyhörd att han förstår det än.

Det andra, gällande övergångar. Hästen har väldigt väldigt svårt för övergången tölt till trav.

Någon som har några tips ? vore väldigt tacksam för det ! :)

Sv: Avsaktningar/övergångar

Hej, min tränare har sagt till mig att man inte ska ha övergångar till trav från tölt eller tvärtom. Jag har också en häst som drar upp huvudet ibland när man ska stanna, sänk händerna mycket när du ska stanna och använd mycket säte.

Övergångar från tölt till trav är ju oftast jättenyttigt? Mina hästar travar iaf extra bra direkt efter övergången. Däremot övergångar från trav till tölt brukar inte rekommenderas eftersom det så lätt blir ryckigt!

Så kanske det är men det är vad folk har sagt till mig. Men men man lär sig nåt nytt varje dag.

Hästen orkar inte bära sig ordentligt i övergångarna. Den har inte styrkan ännu.

Det bästa är ju träna, halt-skritt, skritt-halt så akn du öka tempot i skritt o går ner till långsam skritt, det bör du kunna göra med säteshjälper så blir det en träning där med. Så kör du skritt-trav elelr skritt-tölt, vilket som är enklast för hästen. Ta bara några korta steg. Med tiden lär ni er o det går säkert bra bara man har tålamod o gör det i korta sekvenser. Sen kan man fortsätta med trav-galopp.

Det brukar gå bra från tölt till trav. Om du t ex har en långsamt lutande nerförsbacke som du rider i tölt o så höjer eller rakar sej vägen ut så luta fram överlivet något o lägg kanske händerna mot manken som tecken för trav, säg gärna trav om hästen lärt sej det.

Du kan göra det från marken först så det är helt klart vad du menar, skritta, gå fram i trav, bryt till skritt. Dra inte i tygeln utan peppa dej o hästen att följa dej. Bra för kondisen oxå ;-)

Allt är ju bra träna från marken först så vet hästen ofta vad du menar sedan. Osäkra hästar som gör fel kan känna de inte gör något bra när man rider, det tar bort glädjen.

Balderum Norr skrev:
Allt är ju bra träna från marken först så vet hästen ofta vad du menar sedan. Osäkra hästar som gör fel kan känna de inte gör något bra när man rider, det tar bort glädjen.

Hur gör jag då för att göra hans självförtroende bättre ? Bara o berömma, eller finns det annat ?

Jag brukar sluta träningen med något som hästen har lätt för. Så känns det som den gjort något bra till sist.

Hur gör du från marken, då. Springer bredvid med tyglarna, eller har du tex longerlina eller ngt annat?
Om du springer med tyglar - ligger de över ryggen eller tar du fram dem över huvudet?

Har träns. Vid skritt och samlande markarbete ligger tyglarna över halsen. Då kan man gå runt i en volt genom att hålla i inre tygeln o gå på andra sidan o jobba båda. Även samla tyglarna i en hand och samla till tölt t ex.

Vid trav och vanlig promenad då man kan träna övergångar har jag tyglarna i en hand. Galopp går också om hästen orkar samla sig i männsikans långsamma takt.

Det går bra att göra med grimma/grimskaft på unga hästar också eller dubbellongera. Vanlig longering gör jag inte då det snedbelastar o yttre bog åker ut/hals in o sned belastning i kroppen.

Hmmm, intressant.
Vad menas med att dubbellongera? Har du då två longeringslinor - en i vardera bettringen? Så har jag gjort ibland för att inte snedbelasta.
Var är din position i förh t hästen, om du tex travar den och du kutar med tyglar?
Är det möjligt att få till tölt med denna metod?

Försök gör övergången på volt, håll hästen böjd med lätt, levande hand

*kl*
Mitt problem är att vi ännu inte kan sakta av från tölt till skritt, blir alltid något travsteg i mellan. (fast jag rider och rider och verkligen försöker) Det blir väl lite bättre hela tiden.

Traven är kusens starkaste gångart och det händer att han faller ner i trav (oftast kan jag dock korrigera det innan han faller ner) och då försöker jag korrigera att han går upp i tölten igen. Vad har ni för erfarenheter, är det bättre att sakta av till skritt i stället och börja om? Å andra sidan vill jag inte sakta ner till skritt om det skulle hända på tävling.

cristobal skrev:
Hmmm, intressant.
Vad menas med att dubbellongera? Har du då två longeringslinor - en i vardera bettringen? Så har jag gjort ibland för att inte snedbelasta.
Var är din position i förh t hästen, om du tex travar den och du kutar med tyglar?
Är det möjligt att få till tölt med denna metod?

Ja, en lina på varje sida. Den yttersta ligger runt baken o hasen.

Vid trav går jag bredvid hästen, vid bogen.

Vid samling o tölt står jag lite, lite längre bak än vid traven. Små skillnader som hästen märker.

Ja, jag fick tipset av en annan och minsann, det fungerar. Samling får jag genom att mjuka upp hästen på volt, framdelsvändning och böja halsen, bakdelsvändning om man kan det. Så har jag ett spö som jag styr med, ungefär som skänkeln vid vändningar. När jag samlar till tölt lägger jag spöet på korset. Så går vi fram i skritt, samlar med förhållningar-eftergift-förhållningar och spö på korset och när det ser bra ut går vi över i tölt o då är det att springa med bra så jag inte stör hästen.

Jag vet inte.... Jag har ju en väldigt travstark häst men han går direkt ner från tölt till skritt.... Det gäller nog ha igång sin egen bak o driva på o så ska man nog ha en häst som reagerar bra på förhållningar o har bra eftergift. Jag tränar in stopp med att spänna till rumpa o mage o lår, då går han direkt ner till skritt för att stanna men så släpper jag o det blir automatiskt skritt. Kanske prova det?

Nu har vi aldrig tävlat pga hans usla tölt, men då gäller det att hästen är så pass stark att den orkar gå i samlad tölt o ökar lite o så tillbaak till samlad, kort tölt. Det är ju ganska jobbigt o kräver lite för att komma dit. Sluta, galoppfattningar från stillastående tränar upp rumpmuskler bra för det. Vet ej om det hjälper men jag har haft nytta av det. Klättra oxå då.

Ursäkta trådskaparen, men jag undrar om du, Balderum Norr, har longeringsgjord vid dubbellongeringen eller om du kan hålla styr på linorna ändå?
Jag håller själv på med mycket arbete för hand nu så jag är vetgirig...
Förresten; där jag rider skolridning, där tränar vi ofta på tempoväxlingar åt båda hållen och eftersom hästarna vet hur det ska vara så är det oftast inga problem. Men så är det ju väldigt vältränade hästar också..

cristobal skrev:
Ursäkta trådskaparen, men jag undrar om du, Balderum Norr, har longeringsgjord vid dubbellongeringen eller om du kan hålla styr på linorna ändå?
Jag håller själv på med mycket arbete för hand nu så jag är vetgirig...
Förresten; där jag rider skolridning, där tränar vi ofta på tempoväxlingar åt båda hållen och eftersom hästarna vet hur det ska vara så är det oftast inga problem. Men så är det ju väldigt vältränade hästar också..

Inga problem, bara bra att andra också kan få hjälp ! :banana:

Du har rätt, naturligtvis krävs det att hästen är tränad för tävling innan man ge sig in i det...

Jag gör precis så som du beskriver (om jag inte missuppfattar dig): rider honom in i avsaktningen, men det vill sig inte riktigt än.

I tråden om "er hästs gångarter" kan du se bilder på hans aningen ofördelaktiga exteriör :angel: . Det kanske har med den att göra att han har svårt för övergången tölt/skritt.

För mindre än ett år sedan töltade han inte ens så vi jobbar ju fortfarande med allt, fattningen, tempona och avsaktningen, så än kan jag inte kräva att allt ska vara perfekt men ett av målen är naturligtvis att han ska kunna göra rena övergångar.
Vi får väl snart tummarna ur att åka och träna för någon...

Har försökt med galoppfattning från skritt någon gång... det gick foooort.... :o Tror han blev lite överrumplad, får öva mer...

Om han inte ens töltat förut så är det ju jättebra ni kommit så långt!!

Jag tror inte vi missuppfattat varann. Ska leta upp bilden :-)

Jag har en sån där enkel longeringsgjord från Hööks i nån sorts neopren eller vad det är, billig. Det är ju otäckt om repen hamnar mellan benen o så. Jag drar repet i ringarna längre upp. Såg i en bok... tror det var Reynirs ridskola?? att man kan dra ringarna via sadeln. Eller om det var i Einar Oder Magnusons bok, unghästträning, hur som helst skulle man dra repet igenom stigbyglarna på något vis. Men longergjorden är enklare.

:-O vi kunde nog vara mer vältränade än vad vi är... Nu har jag inte longerat på länge pga blöt mark, men springa bredvid går ju utmärkt året om!

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar