Avmaskningsschema

Sv: Avmaskningsschema

Ring till djurapoteket i Trollhättan, dom är bra att fråga. Har inget nummer till dom men det finns säkert om man söker på gula sidorna eller nåt.:bump:

Börja med TRÄCKPROV...Du kan köpa ett kit på apoteket som heter kollamasken. Det är utifrån ett träckprov man börjar, inte med att köpa maskmedel...I regel brukar man maska före/under och efter betesgången...men om nu dina hästar INTE har mask enligt träckprovet så behöver du ju alls inte maska.

Glömde en sak...i första hand är det sina hagar man ska sköta om...maskar gör man ju inte direkt för hästens skull, utan för att hålla parasittrycket nere på betet. Det är på betet hästen blir smittad. Sköta sin hagar gör man genom: betesputsa, rotation på betet, dvs inte ha samma hagar år ut och år in, inte ha överbeläggning i hagarna, sam eller växelbeta med tex nötkreatur osv. Vinterhagarna bör mockas regelbundet, görna plöjas eller vila mellan varvena.

KL

OM alla andra vägrar kolla med träckprov, och jag gör det, och väljer att inte avmaska, påverkar det något då?

Stallägaren började snacka om avmaskning idag då de hade ett schema nu på vintern med. Stopp och belägg sa jag! Sa försöka övertala om träckprov.

/j

Om du kan visa papper på att din häst inte avger några ägg så har du ju all rätt i världen att inte avmaska!

Upplys med fakta: på vintern avmaskar man mot spolmasken. På vår och höst vid behov tar man bandmasken. På sommaren bekämpar man blodmasken.

Spolmasken utvecklar hästen eget motstånd mot 6 månader efter första gången den blir smittad. Dvs. enbart föl och åringar kan behöva avmaskas på vintern, möjligtvis sjuka/mycket gamla hästar som har nedsatt immunförsvar.

Blodmasken går i dvala på vintern, och antingen kommer inte maskmedlet åt dem, eller så lyckas man få massuppvak med kolik och andra otrevligheter som följd om man avmaskar vid fel tidpunkt.

Det ska inte ens behöva avmaskas även om man har positivt på träckprov just nu, de ägg som landar på snön dör...

Tack, det var skönt att höra! Då hoppas jag att alla kanske gör träckprov, istället för att slentrianmässigt avmaska. Kan deras schema bygga på att de har en import från belgien kanske?

I stallet där jag har min häst går hästarna i samma hagar året runt, år ut och år in känns det som. Suck! :mad: Det är ganska stora hagar i och för sig och min pålle går tillsammans med två mindre ponnyhästar. Men jag tycker det är helt fel.

Jag kan tyvärr inte påverka det här så mycket, har försökt prata med de andra i stallet men de verkar mest tycka att jag är besvärlig och jag får inget gensvar alls för mina försök att göra något åt det hela.
Vad gör man då? Jag har alltid avmaskat som man sa "förr", men i år tänker jag ta träckprov istället för att se om jag behöver avmaska. Är det troligt att jag behöver avmaska med tanke på hur våra hagar sköts???

Hej! jag undrar om det är farligt att avmaska hästen om man inte behöver det, lr om det påverkar hästen något?

Det skulle kanske kunna gå, när det blir lite mjukare i marken ;) Men jag vill ju inte att min häst ska gå ensam i hagen?!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30