Avmaskningsprogram!

S

smiling_sun

Har lite frågor om avmaskning! Det är ju så förvirrande och alla ger alltid olika svar när man frågar!
1: Hur många gånger om året ska man avmaska en häst som är 4 år? Räknas den fortfarande som unghäst, då vissa sägar att unghästar ska avmaskas i februari?
2:Vilka preparat tar vilka maskar?
3:Vilka maskar är det som ska bort vid de olika tillfällena?
4:Någon som vill göra ett bra avmaskningsprogram till mig? Har en 4-årig valack och ska nu byta stall i mitten på maj månad, ska jag avmaska innan jag flyttar? Det blir ju antagligen bete direkt när han kommer...
Tack!!!

Sv: Avmaskningsprogram!

Anledningen till att alla ger olika svar är ju för att ingen har ju exakt samma förutsättningar...dvs: en del äger bara 1 hage som hästarna vistas i året runt, andra kanske har möjlighet att skifta samt växelbeta med annat djurslag, en del tar träckprov, andra inte...Så du ser ju att det inte går att ge ett entydigt svar ang maskning. MEN...det första du ska börja med är TRÄCKPROV...utifrån detta kan du sedan planera ditt maskschema. Utifrån träckprov ser du också vilken sorts mask din hästa har och hur mycket...du kanske inte ens behöver avmaska...

här kan läsa massor av bra info, och här .

Din häst räknas som vuxen nu, och det du ska inrikta dig på är att bekämpa smittspridningen av blodmasken. Detta gör man 3 dar före betessläpp och sen under hela sommaren med intervall beroende på vilket medel man använder. Kolla med stallet du ska flytta till vad de har för avmaskningsrutiner.

ok, så jag ska inte avmaska nu i februari? Vilka preparat är det man ska använda och när?

Skulle inte tro hon gjorde det va ;)...annars hade hon nog sett följande skrift: Avmaskning i februari behövs ej annat än till 1-2 åringar mot spolmask om den finns i besättningen :D

*tröttsamt med folk som ens vill angagera sig en milimeter*

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 049
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss...
Svar
11
· Visningar
2 018
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 507
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka