Avmaskningsmedel

C

Contender

Finns det något avmaskningsmedel som tar all mask, eller vilket avmaskningsmedel tar flest maskar? Vilka maskar måste man avmaska mot nu?

Sv: Avmaskningsmedel

ja vi har ju ivomec det kostar 126kr,sen finns det ett billigare som tar prec samma maskar som ivom och kostar ca 86kr.

ja vi har ju ivomec det kostar 126kr,sen finns det ett billigare som tar prec samma maskar som ivom och kostar ca 86kr.

Vad heter det som är ännu billigare? Det är alltså lika bra?
Hur många hästar räcker 1 paket Ivomec till då?

Ivomec tar bara rundmaskar, inte bandmask. En spruta räcker till en 600 kg häst.
Equimax tar rubbet. En spruta räcker till en 750kg häst. Kostar ca. 200:-

Köp en "kolla masken"-förpackning på apoteket och börja med att kolla OM din häst har några maskar alls, som du behöver bli av med! :idea:

När du har fått svar på vad som eventuellt gömmer sig i din hästs tarmsystem, DÅ lovar jag att du kommer få bra råd om avmaskningsmedel också!

Denna slentrianmässiga avmaskning, när man skyfflar i hästarna en massa gifter mot maskar som man inte ens vet finns där, Den orsakar att maskarna utvecklar resistens mot maskmedlen och det gör det svårare att bli av med maskarna i längden!

något på b...hmmm låt mej tänka lite..........

250kr tror jag i allafall inte över 300kr...

Finns det något avmaskningsmedel som tar all mask, eller vilket avmaskningsmedel tar flest maskar? Vilka maskar måste man avmaska mot nu?

Träckprov först. Vi måste vara rädda om de få verksamma substanserna vi har som fungerar.

Under sommaren är det blodmasken man bekämpar i första hand, den syns väl på träckprov. Många hästar behöver INTE avmaskas mot denna, då man i många år avmaskat för mycket.

Sent i höst kan det vara läge att ta styngflugans larver, om man inte visiterat och skrapat bort ägg från hästen varje dag (billigare...). Detta gäller bara OM man sett ägg! Ivermektinmedel väljer man då.

Bandmasken behöver man inte bekymra sig om om man inte har symptom på hästen som kan vara från den.

I det stora hela så är det en stor del av hästsverige som inte behövt avmaska sina hästar på ett tag sen de började ta träckprov. Våra friska hästar är övermedicinerade... Så börja med träckprov, och om det skulle visa på att du behöver avmaska så kan du få en bra strategi för att bli av med smittan!

Träckprov är ju himla praktiskt men med fler hästar än två för min del så blir det dyrt.

Då är det lika bra och avmaska enligt rekommendationer. Köpte Nove..mectin.. (?) idag, samma sak om Ivomec fast billigare. Avmaskat nu så nu ska de snart inte ha mask iaf.

Första året kan bli lite dyrt, men årena som sen följer ska man ha fått sånt hum om hästarnas maskstatus att kostnaderna blir minimal. Det är MYCKET dyrare att bara maska på känn. Dels kanske du köper onödiga maskmedel som kanske inte behövs, och dels förstör du för andra som strävar efter att INTE utveckla resistens. Jag tycker ALLA SKA hjälpas åt och försöka bevara de lilla medel vi har kvar. Sätt dig ned och räkna i hop vad maskmedel under en säsong kostar om du fljer intervallerna, därefter räknar du på träckprov...det kan INTE bli dyrare..enbart år 1 kan det, men inte sen.

Folk måste LÄRA sig jobba litegranna. Det handlar INTE bara om medel utan att sanera i miljön runt hästen och attt sköta om sina hagmarker på bästa sätt.

Tja, jag har maskat mina hästar rätt i snart 20 år så brist på arbete eller kunskap finns inte.

Kapar tråden lite. Vad ska man avmaska med mot dessa flugägg som pållarna har fått?
Och när ungefär ska man göra det?
Tacksam för lite hjälp!!

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: aglaonema
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka