Avmaskningsfråga IGEN.. hästarna ligger på olika intervall

Alexandra_W

Trådstartare
Nu trasslade min fina plan till sig insåg jag.

Bakgrund:

Mina två hästar är en 10-årig valack som är tämligen resistens mot mask, och ett tvååringt sto som är maskarnas bästa vän typ. Valacken 60 EPG (eller nåt sånt lågt) blodmask, unghästen 1200 EPG blodmask och bandmask. Avmaskade med equimax båda två, och sen avmaskades unghästen igen med ivermektin 8 v därefter. Senaste avmaskningen var alltså med ivermektin och den 3:e juni.

Sen finns en inackordering med 550 EPG blodmask när hon kom i början på maj, avmaskades med ivermektin den 11 maj.

Sen var meningen hon skulle åka hem i slutet på juni, och således gjorde det inget att hon kom fel i intervall jmf med mina. Nu kommer hon dock bli kvar ett tag till, och ska avmaskad 4:e juli, medan min unghäst ska avmaskas 29:e juli.

Och då har jag två hästar som går ihop som ligger en halv intervallperiod ur fas med varandra. Vad göra? Låta det vara som det är, eller trycka i unghästen en extra spruta så hon kommer i fas med inackorderingen?

Man ska ju inte avmaska hästarna på olika tider, samtidigt är ju frågan om det spelar någon roll när de avmaskas på åttaveckorsintervall med samma medel båda två, och kontinuerligt avmaskas, dvs var åttonde vecka genom hela betet (minus valacken då som inte maskas mer förrän i höst)

Help?

Sv: Avmaskningsfråga IGEN.. hästarna ligger på olika intervall

Jag skulle faktiskt köra så de har gått 8v och strunta i att de är i ofas, den ska ju ändå åka.

Sv: Avmaskningsfråga IGEN.. hästarna ligger på olika intervall

Magdalena skrev:
Jag skulle faktiskt köra så de har gått 8v och strunta i att de är i ofas, den ska ju ändå åka.

'Kuggen' är att Gud (eller var det Murphy?) allena vet NÄR hästen åker. Tidigast i slutet på juli, men det kan bli längre. Och det kan bli MYCKET längre med, det beror på om ägaren kommer fram till att hästen ska säljas eller ej (och tydligen ska hon då säljas här, sägs det ;))

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 376
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
907
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama