Avmasknings trubbel

arabia

Trådstartare
Mina hästar är avmaskade med Cydestin för ca 12 v. sedan, så det är dags att maska igen nu. Men så har jag fått inhyrda hästar i stallet o de är avmaskade lite olika, en är maskad med Banminth för ca 2 v. sedan, en är avmaskad nån gång vid betesutsläppet med vilket preparat vet jag inte säkert troligen Banminth i dubbeldos o den 3:dje är avmaskad vet inte när, ägarna glömde fråga när de köpte hästen i söndags. Den har även styngflugeägg i manen så man måste ju maska mot det oxå.

Hur ska man maska denna brokiga skara hästar o vilket preparat är lämpligast att ta? :confused: :confused:

Sv: Avmasknings trubbel

Jag skulle välja ett ivermectinmedel och vänta 2v minst, dels så den nyavmaskade inte får för tätt, dels för att vänta ut styngflugan ett tag till. Var noga att ta bort alla ägg så fort de dyker upp på hästen.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
Övr. Katt Vår kisse fick mask (vita maskar ca 1 cm). Jag avmaskade henne med Banminth två gånger som rekommenderat vid konstaterad mask. Tyckte...
Svar
3
· Visningar
1 748
Senast: Mjuff
·
Hästvård Precis fått svar på träckprov på nya hästen och nu är jag lite fundersam... 450 EPG av stora/lilla blodmasken o springmask och det känns...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: Madick
·
A
Hästvård Jag har köpt en KollaMasken låda och planerar att skicka in ett träckprov på min häst snarast (blir väl på måndag eftersom man ju inte...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: AnnikaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka