avmaskning

Lizzi

Trådstartare
Hej. jag skulle behöva avmaska en inne katt å tycker det känns onödigt att köpa en hel förpackning, finns det ngn som kan skicka mig en tablett... // K

Sv: avmaskning

Jag köpte bara en tablett..(kollar upp)....

Nu så!

Det var visst två tabletter i, 1 tablett/4 kg katt. Drontal heter tabletten. Tar bandmask och rundmask.

Banminth finns i mindre förpackningar som är lagom åt en katt, det bästa avmaskningsmedlet om du frågar mig.

Lånar tråden till att fråga: Hur är det med avmaskning egentligen? Förr hette det ju en gång/år iaf när vi var i kattsvängen med utställning/uppfödning, men hur är det nu ? Frågade vet för några år sedan och hon sa att om man inte märker något så behöver man inte maska. Risken finns ju att maskarna blir resistenta även här och jag såg sist på apoteket kolla-masken för katt.

Vad rekommenderas? Jag har iaf inte märkt något på mina mer eller mindre innegående katter och har därmed heller inte avsmaskat på länge.

Ok, då köper jag Banminth. Jo, jag behöver nog avmaska.I somras kom det in en blåmes i lägenheten och då tog han den och åt upp huvudet, det är därför jag kom på att jag kanske måste avmaska. Jag ser inte ngt på katten eller bajset men han kräks ibland och håller på att magra av men han är 17 år gammal så det är kanske inte så konstigt, enl veterinären så är det av ålder. Har tagit honom till vet i våras när han matvägrade då kollades blodprov mm och veterinären sa att han verkar frisk med tanke på hans ålder. Huu, det är jobbigt att ha gamla djur,denna katt har jag varit sambo med i 17 år. Iflera år var det bara han och jag i hushållet.

Jag föder upp katter och jag avmaskar kattungar/kattmamma när dom är små, dom andra avmaskar jag bara om jag ser några symptom.

Inget kul när det börjar gå åt det hållet...

Min gamla kattherre magrade förra året, avmaskade(!) honom då men det blev inget bättre. Diabetes var diagnosen och behandlingsbar. Insulin morgon och kväll, strikt diet. Men vet du, var hos vet med honom i måndag/tisdags och han har nu fått igång egen insulinproduktion och borde klara sig enbart på dietfoder. Så, man ska inte räkna ut dem för tidigt!

Hoppas det går bra med kissen din!

du som använt drontal, vad är bäst att blanda ut den med? provade i vanliga maten men det ratades så försöker komma på något som kissar gillar som luktar rätt mycket.

(värt att påpeka är att jag vart vegetarian sedan jag bodde hemma - så har aldrig handlat kött m.m och känner mig något lost i chark diskarna :p )

Jag ger helst för hand dvs öppnar munnen och droppar tabletten så långt in i munnen som möjligt och håller därefter tummarna för att den inte ska ploppa ut. Har tröttnat på kissar som ratar maten när den just måste ätas upp. Ibland kan man behöva dela tabletten om den är för stor.

Annars är det väl att peta in den i en lite kula med leverpastej eller nåt. Du får väl låta någon som är mer hemma i köttdisken hjälpa dig! ;) Kokt fisk vet jag brukar uppskattas och kan med vara ett alternativ.

peta in i munnen är inte ett alternativ med dessa kissar, tyvärr.

leverpastejskula låter ju smart, absolut värt att prova, tack :)

Tack Tires för din omtanke. Önskar att jag har den äldsta katten som finns....

De kanske du har med! ;) Men med tanke på hans ålder kanske det är dax för ytterligare en seniorkontroll där blodvärdena kollas upp. Såg att du kollade upp det i våras. En del behöver som sagt var bara servas lite så tuffar de på några år till. :bow:

ber om ursäkt för trådkapet och hoppas att din farbror kryar på sig och får många fina år till :)

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
968
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
582
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV