Avmaskning?!

C

Charlotte

Hur ofta ska man avmaska, eller ska man avmaska? Och när ska man avmaska?

Jag har två utekatter som jag har avmaskat med Axilur. En gång innan sommaren och sen efter sommaren. Är jag helt ute och cyklar?

Sv: Avmaskning?!

Jag har gett mina 1 gång/år, men sist jag skulle köpa avmaskning, så sa de på apoteket att det har ändrats. De har kommit på att katterna blir immuna mot medlet om man ger dem regelbundet, så nu ska man bara ge om man ser att de har mask.
Jag funderar på att ge mina iaf, för det är ju inte trevligt att vänta tills de får mask. I så fall borde man ju inte avmaska hästar förrens de får mask heller!?

Avmaska när du ser symptom på maskangrepp. Utekatter går inte att hålla maskfria, men i regel klarar de av masken bra på egen hand. Antagligen kan du komma att se symptom på mask 1-2 ggr/år och då avmaskar du.

Att avmaska "bara för att" är inte bra eftersom sådant bruk av avmaskningsmedel leder till ökad förekomst av maskar resistenta mot avmaskningsmedel.

Håller med de övriga. Egentligen räcker med enligt principen "efter behov".
I ditt fall kan du då skippa våromgången, INNAN de släppts ut och haft chans att få mask. - Om du inte ser mask förstås.

Men omgången efter sommaren kan du lämpligen ha kvar. Då är det rätt så troligt att de har mas.

I så fall borde man ju inte avmaska hästar förrens de får mask heller!?
Men nuvarande rekommendationer säger ju just att man ska vänta - det är ju därför man tar träckprov. Där ser man OM de har mask och bör avmaskas + kan välja rätt medel som är effektivt mot de maskar hästen har.

Jag har gett mina 1 gång/år, men sist jag skulle köpa avmaskning, så sa de på apoteket att det har ändrats. De har kommit på att katterna blir immuna mot medlet om man ger dem regelbundet, så nu ska man bara ge om man ser att de har mask.
Jag funderar på att ge mina iaf, för det är ju inte trevligt att vänta tills de får mask. I så fall borde man ju inte avmaska hästar förrens de får mask heller!?

Det är väl själva poängen eller? :crazy: Avmaskningsmedel dödar mask så varför avmaska ett djur innan det får mask? Då har ju avmaskningsmedelet noll verkan och är helt onödigt att ge.

Såg på Apotekets hemsida att dom har träckprov även för hund och katt. Så jag tror att jag ska ta det på mina katter.

Det är väl själva poängen eller? :crazy: Avmaskningsmedel dödar mask så varför avmaska ett djur innan det får mask? Då har ju avmaskningsmedelet noll verkan och är helt onödigt att ge.

Jag håller med att det kan vara onödigt att ge för ofta om de inte har mask och att man ska göra träck-prov först, men inte att det har noll verkan. Det hindrar ju djuret från att få mask. Att avmaska när de ännu inte fått mask innebär ju inte att det inte har någon verkan och att de då får mask efter någon vecka, utan det skyddar ju ändå mot masken.

Jag håller med att det kan vara onödigt att ge för ofta om de inte har mask och att man ska göra träck-prov först, men inte att det har noll verkan. Det hindrar ju djuret från att få mask. Att avmaska när de ännu inte fått mask innebär ju inte att det inte har någon verkan och att de då får mask efter någon vecka, utan det skyddar ju ändå mot masken.

Men ska du ha en ihållande verkan av avmaskningsmedel måste du ge det hela tiden. Avmaskar man en gång så katten gott och väl åka på mask efter en vecka. Avmaskningsmedel har ingen långtidsverkan och är således helt värdelöst att ge i förebyggande syfte. Avmaskningsmedel har endast verkan när katten har mask.

Det är ju som att ge antibiotika i förebyggande syfte. Antibiotikan botar sjukdomen men ger inget långtidsskydd. Avmaskningsmedel dödar masken men ger inget långtidsskydd.

Men ska du ha en ihållande verkan av avmaskningsmedel måste du ge det hela tiden. Avmaskar man en gång så katten gott och väl åka på mask efter en vecka. Avmaskningsmedel har ingen långtidsverkan och är således helt värdelöst att ge i förebyggande syfte. Avmaskningsmedel har endast verkan när katten har mask.

Det är ju som att ge antibiotika i förebyggande syfte. Antibiotikan botar sjukdomen men ger inget långtidsskydd. Avmaskningsmedel dödar masken men ger inget långtidsskydd.

Det var det jag menade, att man ger regelbundet. Inte bara en gång. Jag kanske skrev lite luddigt :smirk:

Hur ofta ska man avmaska, eller ska man avmaska? Och när ska man avmaska?

Jag har två utekatter som jag har avmaskat med Axilur. En gång innan sommaren och sen efter sommaren. Är jag helt ute och cyklar?

Jag avmaskar honan innan parning, sen avmaskar jag bebisarna två gånger innan dom flyttar, övriga katter avmaskar jag bara om jag misstänker mask, finns ingen anledning att göra det annars.

Var försiktig med Axilur, använd hellre Banminth.

Jag kan inte säga att det är det, men på veterinärkliniken där jag jobbade förr höll dom på att "forska" på sambandet mellan en viss njursjukdom och axilur, veterinären där sa att han och flera kollegor sett ett klart samband mellan dessa två, men dom hade inte lyckats få det bevisat. Detta var några år sedan och jag har inte frågat sen dess, men jag använder inte Axilur pga det.

Det var det jag menade, att man ger regelbundet. Inte bara en gång. Jag kanske skrev lite luddigt :smirk:

Men med regelbundet menar jag dagligen. Så fort du slutar ge medlet går katten utan skydd.

Katter klarar f ö av mask rätt så bra på egen hand. Utekatter som tar egna byten är ju mer eller mindre kroniskt infekterade utan att det öht. märks på dem. Min huskatthane som bor kvar som utekatt hos mamma behöver avmaskas en gång om året, så har det varit stadigt sedan han var 1 år. Varför skulle man avmaska honom oftare än så när han uppenbarligen inte mår dåligt av masken oftar än en gång om året?

Med all rutinmässig och onödig avmaskning får vi fler resistenta maskar och i slutänden innebär det att våra vanliga avmaskningsmedel inte kommer vara verksamma alls. Då krävs receptbelagda och starkare medel med allvarligare biverkningar och till slut blir maskarna resistenta mot de medlen också. Vad ska vi göra då? Inga verksamma medel alls och maskangrepp kommer återigen bli ett livshotande problem för utekatterna.

Det där med avmaskning tror jag är inpräntat att man bara SKA lixom. Folk tänker inte på följderna många gånger.

Det där med avmaskning tror jag är inpräntat att man bara SKA lixom. Folk tänker inte på följderna många gånger.

Det är nog så. Många veterinärer säger ju fortfarande att katter ska avmaskas si och så ofta oavsett om de är utekatter eller inte och det bidrar säkert också. Man gör ju i regel som veterinären säger.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Jeps
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka