F
froggy
Gör det något om man har hästen i samma i hage som man avmaskat den i? Jag har för tillfället ingen annan hage att ha min häst i och han måste avmaskas. Hur gör ni?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina går kvar i samma hage. De eventuella parasitangrepp som kommer ut är avdödade, så då är det som hästen ger ifrån sig före avmaskningen mer skadligt.Gör det något om man har hästen i samma i hage som man avmaskat den i? Jag har för tillfället ingen annan hage att ha min häst i och han måste avmaskas. Hur gör ni?
Du vet alltså att din häst släpper ut ägg?
Avmaskningen är till för att bryta smittcirkeln, dvs hästen ska sluta släppa ut ägg. Går hästen kvar i samma hage så tuggar den ju i sig smittan som finns i hagen redan = återsmittas. Har du möjlighet att mocka hagen gör det jättemycket!
Har inte tagit prover men har svårt att tro att så många hästar är helt "rena". De är regelbundet avmaskade och det är ingen risk att de tuggar i sig eftersom de inte har något bete i den rasthage de går i nu. Det ser våra sk vintrar noga till att det inte blir. Har dem i och för sig kvar i beteshagen också på sommaren efter maskning men är inte speciellt orolig, det är relativt få hästar på den ytan och avmaskningsprogrammet är noggrannt följt.