Sv: Avmaskning
*kl*
Jag smyger in här o frågar. Det blir ju så många trådar om avmaskning annars. Hoppas det går bra.
Jag har idag fått analyssvaret på träckprovet (Vidilab) o det visar såhär:
Häst 1 4 år, 150 på blodmask, 0 på resten
Häst 2 8 år, 550 på blodmask, 0 på resten
Dessa två hästar går i samma hage. Avmaskades -05. Tog träckprov första gången förra våren o då var allt 0 så jag avmaskade inte.
Häst 3 har 0 på allt o hade det förra våren oxå. Har egen hage så han tänker jag inte avmaska. Såpass har jag väl ändå fattat rätt att det behövs inte
Häst 4 10 år, 1000 på blodmask 0 på resten
Häst 5 1 år, 350 på blodmasken o förekomst av bandmaskägg
Dessa två hästar går i egen hage. Stoet avmaskades -05 men hon hade oxå 0 förra våren så jag avmaskade bara henne med ivomec vid fölningen. Fölet och stoet fick ivomec efter två månader.
Odling är satt på blodmasken.
Hur gör jag nu? Vilket medel tar jag? Jag läser o läser här i trådarna men att sedan sätta över det på sitt egna? Hmmm... Jag har ju tagit träckprov för att jag ska göra som man "ska" men jag behöver hjälp. Det hade ju blivit hutlöst dyrt jämfört med förra året så jag ringer helst inte deras telefonveterinär när det finns proffs här på buke. Hoppas ni vill hjälpa mig.
Hästarna kommer gå kvar i samma hagar. Vi mockar men det är stora hagar så allt kommer ju inte med. Visst lönar det sig att begränsa ytan den närmsta dagarna efter avmaskning o mocka ALLT då?