Avmaskning

M

Marius

Börjar fundera på de här med avmaskning igen.
Har alltid avmaksat hästarna och låtit de gå i en annan hage i några dar så de får ur sig alla parasiter där och sen tillbaka till vanliga hagen igen.

Men min fråga är då: Hur lång tid tar de innan maskarna försvinner från den hagen??

Svara på! :)

Sv: Avmaskning

Jag har låtit hästarna gå i samma hage ett par dar efter svmaskning och sen flyttat till ny hage. Den gamla har då fått vila till nästa vår som då känns "ren" och att alla parasiter försvunnit. Har alltså haft två "vinterhagar" som varierats vart annat år.
Min åsikt är att det då får ur sig all skit på ett ställe istället för att ta med dem till den nya hagen....

Gamla hagen är inte ren förrän efter 1½ år. Fast det blir det väl? Ena vinterhagen används till säg april, sen står den tom sommar-vinter-sommar, suveränt!

Där jag haft möjlighet har avmaskade hästar fått gå i mindre hagar 3 dar, som sen är lätta att mocka ur.

Senast vi avmaskade i nya stallet gjorde vi så att hästarna fick maskmedel på morgonen, var ute fram till lunch och fick sedan gå in och stå ett dygn, det tar tydligen inte längre tid för maginnehållet att gå igenom. Det är ett litet lugnt stall så de verkade inte stressade av att stå inne, några av oss var ute och gick promenad med dem oxå, och vi har för få hagar för att kunna lösa det på annat sätt.

Senast vi avmaskade i nya stallet gjorde vi så att hästarna fick maskmedel på morgonen, var ute fram till lunch och fick sedan gå in och stå ett dygn, det tar tydligen inte längre tid för maginnehållet att gå igenom. Det är ett litet lugnt stall så de verkade inte stressade av att stå inne, några av oss var ute och gick promenad med dem oxå, och vi har för få hagar för att kunna lösa det på annat sätt.

Stämmer inte. MEDLET kanske går igenom, men maskar ut kommer det i 3-4 dygn.

Varför inte göra ett träckprov först? Då kanske ni tillochmed slipper avmaska vilket är det ultimata iochmed att vi då slipper få maskar som blir imuna :)

okej tack för alla svar.
Hästarna har en stor hage som de går i nu som de stormstrivs i.
Sen har jag bara en liten hage till som då två hästar ska gå i då de blir avmaskade hade jag tänkt för att få ut sig allt.
Medans de står där 3-4 dar så mockar jag ut den "vanliga" hagen och sen flyttar tillbaka till den "vanliga" hagen.
Tror ni de blir bra?
Dom kan inte gå i den lilla så länge eller iallafall inte unghästen då går han ut.

okej tack för alla svar.
Hästarna har en stor hage som de går i nu som de stormstrivs i.
Sen har jag bara en liten hage till som då två hästar ska gå i då de blir avmaskade hade jag tänkt för att få ut sig allt.
Medans de står där 3-4 dar så mockar jag ut den "vanliga" hagen och sen flyttar tillbaka till den "vanliga" hagen.
Tror ni de blir bra?
Dom kan inte gå i den lilla så länge eller iallafall inte unghästen då går han ut.

Det låter ju bra. Har du möjlighet att mocka den lilla hagen sen är det ju ännu bättre.

*kl*

Jag smyger in här o frågar. Det blir ju så många trådar om avmaskning annars. Hoppas det går bra.

Jag har idag fått analyssvaret på träckprovet (Vidilab) o det visar såhär:
Häst 1 4 år, 150 på blodmask, 0 på resten
Häst 2 8 år, 550 på blodmask, 0 på resten
Dessa två hästar går i samma hage. Avmaskades -05. Tog träckprov första gången förra våren o då var allt 0 så jag avmaskade inte.

Häst 3 har 0 på allt o hade det förra våren oxå. Har egen hage så han tänker jag inte avmaska. Såpass har jag väl ändå fattat rätt att det behövs inte :confused:

Häst 4 10 år, 1000 på blodmask 0 på resten
Häst 5 1 år, 350 på blodmasken o förekomst av bandmaskägg
Dessa två hästar går i egen hage. Stoet avmaskades -05 men hon hade oxå 0 förra våren så jag avmaskade bara henne med ivomec vid fölningen. Fölet och stoet fick ivomec efter två månader.

Odling är satt på blodmasken.

Hur gör jag nu? Vilket medel tar jag? Jag läser o läser här i trådarna men att sedan sätta över det på sitt egna? Hmmm... Jag har ju tagit träckprov för att jag ska göra som man "ska" men jag behöver hjälp. Det hade ju blivit hutlöst dyrt jämfört med förra året så jag ringer helst inte deras telefonveterinär när det finns proffs här på buke. Hoppas ni vill hjälpa mig.
Hästarna kommer gå kvar i samma hagar. Vi mockar men det är stora hagar så allt kommer ju inte med. Visst lönar det sig att begränsa ytan den närmsta dagarna efter avmaskning o mocka ALLT då?

Equimax till den som hade bandmask, ivermectin till övriga med positivt EPG. Nollorna behöver inget. Håll 8v med ivermectin (Equimax bara första gången till den med bandmask, sen samma som de övriga).

Har åringen (den med bandmask) gått i annan hage förra sommaren mot de andra?

De ställen hästen använder som toaletter och området omkring där hästarna normalt inte betar, utan lämnar gräset så det växer sig högt. Då får också larverna en bra grogrund.

AHA. Kan nog vara olika beroende på var man bor. Här kallas de skithögar:D Vi har inga sådana, hästarna har en hage ihop med nötdjuren. Möjligtvis finns det allra längst ner i hagen på vintern, men sen harvar vi och släpper på nötterna så de försvinner.

Ett tips till alla hästmänniskor är att just harva, ringvälta och betesputsa med jämna mellanrum. Jag ser på många ställen att det inte görs, men det håller nere parasiterna otroligt bra.

Absolut, bättre markvård skulle göra så vi kunde avmaska minimalt.

Rator kommer från "att rata", det gräs som växer sig högt för att hästarna väljer bort det.

Det finns ett färdigt kitt, som du kan köpa på apoteket och i en del hästsportaffärer, som heter "kolla masken". Det kostar 280 kr.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III