avmaskning

H

happysgogolena

Asså mina katter vägrar att äta tabletten!!!! spelar ingen roll vad man gör om man "hackar" ner den i maten eller ger den som den är!!

nu undrar jag om ni har några tips till mig"?! tack på förhand:)

Sv: avmaskning

hrmm... kanske lite våldsamt, men jag gör iallafall så här:

Lägger katten på rygg i mitt knä, tar tabletten i ena handen, öppnar munnen på katten med den andra, trycker ner tabletten djupt i munnen. Håller sedan munnen stängd på katten tills den sväljer.

Annars finns det avmaskningsmedel i spot-on form hos veterinären. Smidigare!

Ett lite billigare alternativ är att köpa avmaskning i pasta-form som man sprutar i munnen på katten.

Apoteket har även "tablettingivare" som ska underlätta när man ger piller till djur.
Jag brukar bara "kasta" ned tabletten i halsen och när den kommer så långt ner sväljer de snällt.
Kanske lite matolja på?

Vår gamle hona fick sin dagliga tablett genom att vi tog en bit fryst fiskblock som blev kokt i micron, och tabletten upplöst i "vätskan".

Alla andra metoder med att blanda i vanliga maten eller tvinga i henne den med våld var helt omöjligt.

"Fisk-metoden" fungerade bra, och hon levde lyckligt i många år tack vare medicineringen (hade hyperthyroidism)

På mina funkar det att mala ned tabletten i lite tonfisk. Tonfisk luktar och smakar så pass mycket att dom inte märker något :).

Försöka få in tabletten i käften är omöjligt om man vill klara sig utan bit och rivsår....:crazy:

Tackar för alla svar men min ena katt spottar upp dem hur myket man är försöker och min andra börjar skumma i munnen! konstigt! men jag ska nog ta och försöka med pasta formen!:d

Pastaformen tycker jag är svår, det blir så väldigt mycket pasta att katten hinner spotta ur hälften man sprutar i.

Att dom skummar i munnen beror på att dom tycker den smakar illa, inget konstigt alls.
Om dom spottar ut den så får du inte ner tabletten tillräckligt långt i munnen. Jag hade en riktigt svåravmaskad katt förut. Lade tabletten i olja medan jag hämtade katten. Höll henne med nosen uppåt i famnen (jag hade vinterjacka på för att slippa klorna som växte ut överallt), tvingade upp munnen och så ner med tabletten. Eftersom den legat i olja, var den halare och lättare att den halkade ner så pass långt att hon var tvungen att svälja. Sen hålla igen munnen tills jag kände att hon hade svalt. Kunde krävas 3-4 gånger/tablett, men skam den som ger sig.

Är det en stor eller liten tablett?

Det finns något medel som bara är en liten tablett, för katter mellan 4-8 kg, som man bara behöver ge en gång. Lite lättare med en sån än stora tabletter som ska ges flera dagar i rad osv.

Det finns även något medel som man droppar på i nacken och så är det klart sen! Minns dock inte namnen på dem, men det verkar vara så smidigt!

/ Maris

Jag trycker ner tabletten långt ner i halsen på våra kattor.
Det blir rena löpande bandet.
Nu så har vi bara 3 vuxna kattor, men när det var 5 st så avmaskade jag alla på 20min om jag hade medhjälpare som höll i.

ok men ja får vel se hur jag gör då! men jag tror att det är en såndär liten tablett!
men tack så mkt för alla tipsena! hade bra

Jag la tabletten i liiiite varmvatten tills den lösts upp helt och sen blandade jag ner det i blötmat. Fungerade hur lätt som helst och katten anade ingenting! :p

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
729
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Liten
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama