Avmaskning

Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag har slarvat med avmaskningen och helt glömt bort att mina hästar skulle ha avmaskats i September. De avmaskades med ivomec i Maj, Juli och sedan glömde jag bort september. De hade gräs i hagarna enda fram till slutet av oktober, är det någon ide att avmaska nu?

MVH Sanna

Sv: Avmaskning

Så länge det är plusgrader är det alltså okej att avmaska? Men varför inte när det är minusgrader?

När det blir kallt så lägger sig blodmasken i dvala så man inte kommer åt dem med avmaskningsmedlet. Dock kan man ha sån otur att man väcker upp massor av blodmask genom att avmaska vid fel tidpunkt och det orskar besvärlig diarrée och kolik.

Just nu har det varit som kallast -8 kanske och nu är det ca -1. Är det för kallt då? Kanske är bättre att vänta till våren då? Ursh vad jag har dåligt samvete över att ha missat en avmaskning:o

Gör ett träckprov så ser du om du har aktiva maskar. Då kan du vara lugn till våren, eller så lugnar du dig genom att ha möjlighet att avmaska :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 742
Senast: LadySara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV