avmaskning..

K

knasenknas

hur många dagar innan är det man ska ge avmaskningsmedlet innan dom går ut på bete???

Sv: avmaskning..

Har också hört 3-4 dagar innan betet. Men fick höra att hästen bajsar ut ägg/mask inom 24 timmar efter behandling, så jag vet inte varför man ska vänta 3-4 dagar... Nån som vet?

Därför att tarmen är LÅNG och det tar 3-4 dar innan allt är ute.

Okej, men det kanske är så att det kommer mest inom de första 24 timmarna, men det tar 3-4 dagar för allt lr? Kan det kanske vara så?

Maskarna dör relativt snabbt efter du gett medlet, men en del av de ägg som finns i träcken vid behandlingstillfället kan kontaminera betet och ge upphov till en viss betessmitta. Och det vill man ju försöka undvika. Parasitägg försvinner inte så lätt, bla blodmasken kan ju övervintra.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka