Avmaskning

Sv: Avmaskning

Efter 3 v kan du avmaska både mamma och barn. Vilket preparat som är bäst får du nog fråga på apoteket. Har tittat på fass.se om Drontal, Droncit och Axilur, det är dom man avmaskar mot bandmask och vissa rundmask som är vanligast på utekatter. Men jag hittar ingen som verkar lämplig till småttingar.
Vi som har innekatter använder mest Banminth, men den tar bara spolmask och hakmask och utekatter har ofta bandmask.

Har för mig att jag har sett nått att preparaten för kattungar (Axilurs pasta tror jag bl.a), men hittar inget på fass. Så gå in på apoteket och fråga, dom vet.

Fast när man ska avmaska kattungar så är det just spolmask man ska avmaska mot, eftersom det är den som går genom modersmjölken. Bandmask och hakmask kan inte ungarna ha ännu, eftersom de inte äter några byten.

Jag skulle avmaska med banminth.

"Riskornen" är bandmasksegment som innehåller ägg. Dessa smittar råttor o möss där de uvecklas till en larv som kapslar in sig o bildar ett dynt, ofta i levern. Katten infekteras av dyntet ej direkt av äggen.
PL

Nä, men bandmask tänkte jag på, spolmasken är ju inga riskorn.

Man lär sig nått nytt varje dag. Eller man får lära om nått nytt varje dag :smirk:

Lånat tråden nu när jag ändå har dig på tråden. Min katt är nykastrerade (8 dgr sen) och såret är mycket fint och så gott som ihopläkt skulle jag tro. Men det har blivit som en limpa under, är det ärrvävnad? Hon är pigg och glad och äter och dricker som hon ska.

Exakt sådan blev kompisens kisse när den va här och hon på en underbar resa på Dominikanska. Det är helt ok sa min vet. Det kommer att då bort det med med tiden. Så det är lugna puckar...........

Vad skönt ! Hade det varit en så stor infektion så borde hon varit mer allmänpåverkad, och såret borde inte varit så fint som det är. Men man är ju ändå orolig för lillkissen.

Tack för svaret :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: MJLee
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
988
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka