avmaskning

Moppa123

Trådstartare
Jag har tagit hem min häst från betet nu. Det är 6 veckor sedan jag avmaskade henne med Ivomec. Skulle jag avmaskat henne nu när hon kommer in i sin gamla hage? eller gäller fortfarande 8 veckors intervall för att sedan ta en sista gång i mitten på september? (läste på ivomecs hemsida)

Hon kliar sig så mycket på svansen att jag började fundera om hon kan ha mask, men å andra sidan så har det kliat där hela sommaren och hon är ju avmaskad?

eller ska jag kanske skicka in ett träckprov istället... ???

Vänta tills det gått 8v, hon sprider ingen smitta nu. Kliandet i svansen är ytterst sällan mask, mer troligt är det småkryp som knott, eller kanske att hon blivit torr. Prova att tvätta och smörja svansroten noga.

Sv: avmaskning

Hej, lånar knapp... :)

Jag har nämligen också en häst (ett 12 årigt sto) som kliat svansroten/ändan hela sommaren...

Jag tänker skicka in ett träckprov för att kolla parasittrycket eftersom hon går i samma hage sommar som vinter...
(och har gjort det i mååånga år)
Jag har aldrig tagit något prov så det kan nog vara bra hur som helst...
Så till fråga 1: Var är det billigast att skicka ett träckprov och vad kostar det för två hästar?

Sen blev jag glad när jag läste förra inlägget om att det kanske bara beror på knott och mygg, det skulle kännas skönt... :D
Men så fråga 2: Vad är det ni smörjer med efter tvätt? Idominsalva eller dylikt?

/*nyfiken*

Sv: avmaskning

Billigast är vad jag vet Vidilab. Prislista hittar du på deras sida. När avmaskade du sist och med vilket medel?

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: L.N
·
Hästhantering Är ny inom att hyra Och nu sista stallet va litet men företag Då jag å frun ändå hade samma tänk i början kändes tryggt Fick dock...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 380
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv