Avmaskning

Majjijann

Trådstartare
Jag har tre katter, födda i mars i år. De lever mestadels utomhus dagtid, fångar och äter mycket möss, och sover inne på natten (fram till igår, nu har de börjat sova utomhus också). På vets inrådan har jag inte avmaskat dem tidigare eftersom jag inte märkt att de haft mask innan. Men för två veckor sedan såg jag att den ena av katterna hade en mask hängandes i pälsen, ca 1 cm lång, platt och vit (bandmask?). Vi köpte Milbemax enligt råd på apoteket och gav katten en tablett.

De senaste två veckorna har jag nästan varje morgon sett att någon av katterna kräkts under natten. Vet inte vilken av katterna det är, men jag gissar på att det är den som fått maskmedel. Vi har sett att han kräkts en gång dagtid. Igår morse såg jag för första gången att det fanns mask i kräket, flera stycken. Inte samma sorts mask som jag sett tidigare, de här var ca 5 cm långa, smala och inte platta som den tidigare (spolmask?).

Kräks katten upp masken för att maskmedlet har haft effekt? Eller har maskmedlet inte haft effekt? Ska jag testa en gång till med Milbemax? Eller ska jag testa med annat maskmedel, i så fall vad?

Jag har försökt få svar från vet, men de har usla telefontider (många som ringer så man kommer inte fram) och svarar inte på mail.

Jag tror att jag vet vilken av de tre katterna det är, men jag är inte helt säker. Den här katten har från att ha varit jämnstor med de andra två blivit minst, nu ligger han ca ett halvkilo efter de andra två i vikt (ungefär 3,4 kg mot 4 kg för de andra två). Han började halka efter när han blev skadad mitt i sommaren, och sedan har han inte knappat in på de andras försprång, så vi har funderat på om det kan vara mask som spökar och det fick vi ganska kvickt bekräftat. Men alla tre, även den med förmodad mask, är pigga, äter bra, har fin päls osv.

Borde jag avmaska alla tre katterna?
 
I och mde att katterna är ute och fångar byten hade jag nog maskat av alla tre.
Jag maskar alla mina 4 om jag ser att någon av dom har mask eller om någon blir konstig i magen - en blir det med jämna mellanrum och efter en maskningskur brukar hon blir bra igen
 
Jag hade avmaskat alla eftersom de delar gemensamma utrymmen.

Vår katt avmaskades i somras och kommer avmaskas igen när kattkompis köps.
 
Att den kräks upp mask bör ju tyda på att katten är kraftigt angripen.
Jag hade avmaskat alla katter, har en av dem mask så har troligtvis alla katter mask då de delar utrymmen plus att de är utekatter. Att bara avmaska en katt då hjälper ju inte då smittan bara går runt.
Du behöver ju inte ringa veterinären ang mask utan du kan be om råd direkt på apoteket om ett bra maskmedel för katter i deras ålder och vikt som tar både bandmask och spolmask. Och säg att åtminstone en utav dem kräks upp mask, kan behövas en upprepad kur efter 1-2 veckor när det är så mycket mask och det är ju bra att veta på en gång.
 
Tack för svaren. Då tar jag och avmaskar alla en gång nu. Den jag avmaskade för ett par veckor sedan har varit dålig i magen några dagar, jättelös. Men nu verkar han bättre och piggare. Hoppas en kur gör susen för allihop.
 

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
259
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 570
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 313
Senast: Krumben
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 965
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp